خلاصه ماشینی:
"مطالعات انجام گرفته بیشتر دربارهء اثر گسترش بازار اتحادیهء اروپا(قسمت جنوبی اروپا)در بازار میوه و ترهبار بوده است و یا به آثار سیاستهای EC در تجارت محصولات کشاورزی با کشورهای مدیترانهای در حال توسعه (Ritson and soninbank 1991) پرداخته است،که اینها چندان مورد علاقهء کشورهای در حال توسعه نیست همچنین در زمینهء آثار ترجیحات تجاری که از سوی اتحادیه اروپا برای گروه خاصی از کشورهای در حال توسعه وضع شده نیز تحقیقاتی صورت گرفته است.
تغییر در رشد واردات اتحادیه اروپا برای محصول K از ناحیه i طی یک دوره از سال صفر تا سال n را میتوان به صورت زیر نشان داد: (7)که منابع رشد واردات به صورت زیر هستند: (اثر ترجیحی ناحیهای)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (اثر سهم صادرات ناحیهای(به تصویر صفحه مراجعه شود) (اثر ترجیحی کشورهای غیر عضو)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (اثر رشد صادرات)(به تصویر صفحه مراجعه شود) (اثر برهمکنش)جزء باقیمانده+ که جزء باقیمانده شامل موارد زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) -------------- (1)- Regional preference effect (2)- Regoal export share effect (3)- Non-Ec preference effect (4)- Import growth effect (5)- Interaction effect برای این تحلیل چند منبع اصلی آمار و اطلاعات وجود دارد:1)تحقیقاتی که پیش از این دو محقق اسپانیایی امریکایی انجام دادهاند؛2)آمار و اطلاعات فائو برای تجارت محصولات کشاورزی و 3)سالنامههای آماری سازمان ملل در زمینهء تجارت.
با توجه به ستون آخر جدول 3 مشاهده میشود که بیشترین افزایش در صادرات محصولات باغی کشورهای در حال توسعه به بازار اتحادیهء اروپا،به محصولات صنایع تبدیلی مربوط بوده است و در این مورد تنها نواحی برزیل،آندو کشورهای مدیترانهای سهم بالایی داشتهاند در حالی که ایران و سایر کشورهای منطقهء جنوب آسیا از این افزایش صادرات تنها سهمی در حدود چهار درصد را به خود اختصاص دادهاند."