خلاصه ماشینی:
"برا این اساس چنانچه قرار بر تعیین هدف برای بخش صدور خدمات باشد نه تنها باید به عوامل در روابط پیش گفته توجه شود،بلکه باید عللی که اهداف مقرر در برنامههای توسعه را به شیوه کامل محقق نکرده و یا در برخی موارد از آن پیشی گرفته مورد توجه واقع شود.
سرانجام باید به این پرسش پاسخ داده شود که آیا تعیین اهداف،سیاستها،تبیین استراتژی،تدوین برنامهها و تنظیم سازمان اجرایی برای تحقق اهداف موردنظر برای بخش صدور خدمات کافی است؟پاسخ این است که چنانچه این ترتیبها دارای مکانیزم اندازهگیری پیشرفت و تحقق اهداف نباشد،کمترین اطمینان از اداره اقتصادی و کارآمد این امور حاصل نخواهد شد.
چشمانداز یاد شده به درستی برای رسیدن به این هدف، جهتگیری اقتصاد کشور را در جهت افزایش سهم صنایع و معادن،خدمات و کاهش سهم بخش کشاورزی، نفت و گاز تعیین کرده است و بر آن اساس راهبردهایی را ارایه کرده است که از جمله توسعه صادرات غیرنفتی، اتکاء به مزیتهای نسبی و رقابتی و خلق مزیتهای جدید،افزایش فناوری اطلاعات به عنوان مزیت رقابتی و ایجاد زمینه مناسب برای جذب سرمایهگذاری،سیاست فعال خارجی و فرصتهای بین المللی و سرانجام کاهش فعالیتها و دخالتهای دولت را میتوان نام برد.
نتیجه بررسی پرسشنامههای توزیع شده در دو ضمیمه(پاسخ پرسشنامه شماره 1 و پاسخ پرسشنامه شماره 2)جداگانه تشریح شدهاند آنچه از این بررسی در میآید،از این قرار است: الف-مشکلهای کلان کشوری؛ با وجود اینکه صد درصد پاسخدهندگان به پرسشنامهها،صدور خدمات را به عنوان استراتژی تایید کردهاند،اما بررسی پاسخهای آنها به پرسشهای مربوط به مشکلهای صدور خدمات نشان میدهد که مقررات،ضوابط و عملکرد دستگاهها در سطح کشور و شرکتها در سطح بنگاهی به عنوان معضل اصلی در صدور خدمات مطرح هستند."