خلاصه ماشینی:
معلوم نیست اگر تمامی دو مجموعۀ آیینهایبرای صداها"و"هزاره دوم آهوی کوهی"با این ضابطهمورد سنجش قرار گیرد به چه نتیجهای میرسیم،تازهفرض کنیم در پایان این بخش به این نتیجه برسیم کهشفیعی کدکنی در اشعار خود کمتر از واژگان عربیاستفاده میکند این نتیجهگیری از نظر علمی و سبکی چه ارزشی دارد؟سبکشناسان از بعد ایجابی بهقضیه مینگرند نه از بعد سلبی.
اگر چه همانندیهایی بین"آیینهایبرای صداها"و"هزاره دوم آهوی کوهی"میتوان یافت،ولی نوع نگاه شفیعی در این دو مجموعه یکسان نیست.
ورود مؤلف در این مقوله که چرا شاعرانپیشین کمتر به محور عمودی خیال میپرداختند،موضوعیت ندارد چرا که آقای برهانی،گویا در این کتاب قصد نداشته که به آرای شفیعی کدکنی درباره صور خیالو موسیقی شعر و نقد متون و سبکشناسی و...
اشکال دیگر قضیه این است که آقای برهانی بسیاریاز تئوریهای خودش را از صور خیال دکتر شفیعی گرفته وآنگاه با همین موازین به نقد شعر شفیعی میپردازد.