Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر چگونگی گرافیک حسی

نویسنده:

(7 صفحه - از 80 تا 86)

خلاصه ماشینی:

"یک اثر گرافیک حسی نه محتاج خلق شدن در هیئتی با هدف‌ زیبایی‌شناسانه است و نه نیازمند شکل‌گیری به دست یک مؤلف هنری‌ خاص؛بلکه با آزادی کامل در انتخاب موضوع،ایده،نحوه‌ی برخورد با موضوع و ایجاد تجربیات جدید در مخاطبان خود سعی در تأثیرگذاری‌ بیشتر و به یاد ماندنی کردن اثر دارد. شاید بیان این مطلب تعجب‌برانگیز نباشد که اکثر طراحی‌هایی که در محدوده‌ی گرافیک حسی انجام شده‌اند،به دلیل‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرسوم نبودن آن برای مخاطبان خود و بالا بودن ریسک اثرگذاری در اذهان عمومی،تبلیغات شخصی آژانس‌های تبلیغاتی را شامل می‌شود. باوجود مشخصه‌ای بارز گرافیک حسی-یعنی پر تأثیر بودن به مدد خلق اصری جند رسانه‌ای و نامتعارف برای تسریع فهم-،به دلیل حضور «مفهوم»در متن هر اثر هنری و نیز آزادی طراحان گرافیک حسی در انتخاب موضوع برای خلق نگاهی جدید و گذر از فضای سنتی و متعارف‌ هنر گرافیک زمان خود،هنوز مرز دقیق و مشخصی برای دسته‌بندی و چارچوبی برای گرایشات سبکی آثار گرافیک حسی وجود ندارد. چه بسا این دوگانه معنایی(یکی ماهیت‌ کاربردی شی‌ء و دیگری نوع رفتار برای بکارگیری آن‌2)در آثار گرافیک‌ حس وی را مجددا متوجه خود کند!از این رهگذر گرافیک حسی خود را بر مخاطب تحمیل نمی‌کند بلکه به نوعی اخلاق‌گرا خود را پیشنهاد می‌کند تا برخلاف هیجانات موهوم قبلی در تبلیغات سنتی،با طیب خاطر و به ذکاوت سخن گوید. چرا که این معنای جدید که گاه فراتر از آن ماده‌ یا موضوع و گاه تأکید دوباره‌ای بر آن است،باعث می‌شود روح جدیدی‌ در آن ماده دمیده شده و کاربرد و تأثیر و تأثر آن اثر نوظهور دوباره مورد بررسی قرار گیرد."

کلید واژه های ماشینی:

گرافیک حسی ، طراحی ، طراحی گرافیک ، هنر ، مخاطب ، اثر گرافیک حسی ، زمینه‌ی استقلال هنر طراحی گرافیک ، فرم ، تبلیغات ، طراحان گرافیک حسی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.