چکیده:
حفظ شود. در زمینه تأثیرگذاری ابزار و رسانه ترویج این محصول باید گفت که آگهیهای تجاری به عنوان مؤثرترین ابزار ترویج،و تلویزیون مؤثرترین رسانه از سوی مردم معرفی شده است. درباره تصمیمگیری یخرید پنیر نیز گفتنی است که 81/7 درصد پرسششوندگان اظهار داشتند که تصمیمگیری خرید نوع مشخصی از پنیر در منزل انجام میشود.در ضمن 51/4 درصد و 34/4 درصد معتقد بودند که این تصمیم به ترتیب از سوی آقای خانه و خانم گرفته میشود.همچنین 64 درصد پرسششوندگان اعتقاد داشتند که عمل خرید پنیر را آقای خانه انجام میدهد.این اطلاعات اهمیت نقش آقایان را در خرید این محصول نشان میدهد و باید در طراحی روشهای ترویج مورد توجه قرار گیرد.استفاده صحیح از ابزار ترویج محصول،لازمه اثربخشی سرمایهگذاری انجام شده در این زمینه است.در پژوهش حاضر روشهای مناسب ترویج محصول پنیر یک شرکت شناخته شده در شهر اصفهان،از راه بررسی میدانی مورد مطالعه قرار گرفته است.در همین راستا،نخست میزان آگاهی و تمایل به مصرف بازار بررسی شد و نتیجه نشان داد که 27/4 درصد نمونه مورد مطالعه با محصول آشنایی دارند و 35 درصد نیز تمایل چندانی برای خرید این محصول ندارند.به دیگر سخن،درصد شایان توجهی از جامعه با محصول آشنا بوده و تمایل به خرید آن دارند.از اینرو،با توجه به سلسله مراتب واکنش،میباید از راه آگهیهای تجاری،فروش حضوری،توزیع گسترده محصول،و نمایش مناسب محصول در ویترینها،اطلاعات محصول در ضمیر آگاه مشتری
خلاصه ماشینی:
"همچنین جهت تعیین تفاوت نگرش گروههای مختلف تحصیلی-سنی در مورد روشهای مؤثر ترویج محصول پنیر و رسانه مؤثر برای تبلیغ آن،از آزمون کروسکال-والیس استفاده شد و برای تشخیص وجود تفاوت بین میانگین نمونه با میانگین جامعه نیز آزمون t به کار رفت.
این امر نشان میدهد که تفاوت مشاهده شده میان فراوانیها از نظر آماری معنادار بوده و مصرفکننده با محصول پنیر صحرا آشنایی و نسبت به مصرف آن تمایل داشته است.
توزیع فراوانی و درصد پاسخ پرسشهای مربوط به میزان آگاهی و تمایل به مصرف پاسخدهندگان نسبت به محصول پنیر صحرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 2.
توزیع و میانگین امتیازهای پاسخدهندگان در زمینه میزان آگاهی و تمایل به مصرف محصول پنیر شرکت صحرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای آزمون فرضیه دوم(تعیین اثربخشی روشهای مختلف ترویج محصول پنیر)از آزمون فریدمن استفاده شده است.
مقایسه میانگین امتیازهای اثربخشی هریک از روشهای ترویج محصول (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای آزمون فرضیه سوم یا تعیین اثربخشی رسانههای تبلیغاتی در راستای ترویج محصول پنیر صحرا نیز از آزمون فریدمن استفاده شده است.
مقایسه میانگین امتیازهای اثربخشی هریک از رسانههای تبلیغاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که تفاوت معنیداری میان نگرش گروههای مختلف سنی و تحصیلی پرسششوندگان در زمینه اثربخشی رسانههای مختلف تبلیغ وجود ندارد.
با توجه به اینکه 25/6 درصد مصرفکنندگان برای خرید محصول مورد نظر،به خرده فروشیا و 04/6 درصد نیز به لبنیاتفروشیها مراجعه میکنند،شرکت مربوط باید این امر را در برنامهریزیهای بازاریابی در نظر بگیرد و امتیازهای تجاری خاصی را برای این دو صنف قائل شود."