چکیده:
فرهنگ دانایی،به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش،بیان- کننده ارزشها و باورهای افراد در مورد خلق،تسهیم،و بکارگیری دانش است؛و نقشی بسیار اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت دانش ایفا میکند.ازاینرو سنجش فرهنگ دانایی،و ایجاد و تقویت ارزشها و باورهای سوقدهنده فعالیتهای مدیریت دانش،اهمیت بسیاری دارد.در این پژوهش،با مرور گسترده ادبیات مدیریت دانش، ابعاد فرهن دانایی در سه حیطه کلی خلق،تسهیم،و بکارگیری دانش،و با شاخصهای:باور شخصی،سیستم پاداش و انگیزش،فضای باز،اعتماد،تعاملات اجتماعی،تعهد،تسهیم دانش به عنوان قدرت،آزادی عمل در مقابل کنترل،حمایت مدیریت ارشد،دستهبندی شد.بر این اساس ابزاری برای سنجش فرهنگ دانایی تدوین گردید و با استفاده از آن،فرهنگ دانایی در سه سازمان،اندازهگیری و باهم مقایسه شد.در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت ابعاد فرهنگ دانایی متناسب با یافتهها،ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت:6/8/86 پذیرش نهایی:11/11/86فرهنگ دانایی (ابعاد،شاخصها و مقایسه چند سازمان) دکتر سید محمد زاهدی* علی انتظاری هرسینی**چکیده فرهنگ دانایی،به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مدیریت دانش،بیان- کننده ارزشها و باورهای افراد در مورد خلق،تسهیم،و بکارگیری دانش است؛و نقشی بسیار اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت دانش ایفا میکند.
چگونه میتوان زمینه را برای اجرای مدیریت دانش مهیا کرد؟چگونه میبایست آن را اجرا کرده و در نهایت ارزیابی کرد؟دلایل شکست،کدامها هستند؟و چگونه میتوان موانع اصلی پیش روی مدیریت موفق دانش را شناسایی کرد و از بین برد؟مهمترین عوامل تأثیرگذار،کدامند؟چگونه میتوان از فرهنگ سازمانی جهت انجام موفقیتآمیز مدیریت دانش کمک گرفت؟و بسیاری سؤالهای دیگر از این قبیل.
این امر مدیران را ملزم میسازد تا در کنار بکارگیری فناوری مناسب در مدیریت دانش،تلاش کنند تا انجام مدیریت دانش،تا حد امکان همراستا با ارزشها و باورهای حاکم بر سازمان بوده و در صورت لزوم ارزشها و باورهای ممانعتکننده برطرف شده و فرهنگی ایجاد شود که تسهیلکننده و سوقدهنده فعالیتهای مدیریت دانش باشد.
جدول 4-میانگین ابعاد فرهنگ دانایی (تصویرتصویر) (تصویرتصویر) نمودار 2-ابعاد فرهنگ دانایی در سه سازمان "سیستم پاداش و انگیزش"،"تعهد"و"آزادی عمل در مقابل کنترل"،شاخصهایی بودند که بترتیب در بعد خلق،تسهیم و بکارگیری دانش در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی،پایینتریین میزان را نشان میدادند.
3-نتایج نشان داد که شاخص"آزادی عمل در مقابل کنترل"نسبت به دیگر شاخصهای فرهنگ بکارگیری دانش،در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی و دانشکده صدا و سیما،در پایینترین سطح است."