چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش مدرس در نیل به هدف کارآفرینی نظام آموزش علمی- کاربردی جهاد کشاورزی خراسان رضوی انجام شده است. رویکرد این مطالعه، کیفی و روش مطالعه، ارزشیابی و مدل مورد استفاده، مدل خبرگی و نقادی آیزنر بوده است. مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه، ابزار جمع آوری داده ها بوده است. جهت اطمینان از اعتبار یافته ها از انسجام ساختاری، کفایت ارجاعی و اعتبار اجماعی بهره گیری شده است. یافته ها نشان دهنده ی آن است که تمرکز بیشتر بر مطالب نظری در تدریس، عدم تناسب ایفای نقش مدرسین با ماهیت مراکز علمی ـ کاربردی، ناامید کردن و ایجاد دلسردی در دانشجویان، تحقیر دانشجو و عدم اختصاص زمان کافی، از جمله ی مواردی هستند که نقشی غیر همسو با غایت برنامه درسی قصد شده را نمایان می سازد.
Developing entrepreneurship is the prophecy of intended curriculum in scientific-technical higher education institutes. In these institutes each lecturer may be considered as a component of the curriculum. This study aimed to conduct a survey on the role of lecturers to develop students' capacities in entrepreneurship. Approach of the study was qualitative with an evaluation method. The model of evaluation was connoisseurship and Eisner’s educational criticism. Observation، interview and questionnaire were applied as the instruments of data gathering. Validation was approved by consensual validation، structural corroboration and referential adequacy. Findings showed that the most important causes to make some obstacles for developing entrepreneurship were (a) centralization in theoretical content; (b) lack of congruence between teaching and essence of scientific-technical system; (c) causing inferiority and disappointment among students; and (d) the lack of spending enough time.