چکیده:
باوجود ضعف اشتغال دانشآموختگان آموزشعالی در ایران،هدف این مقاله معرفی کارآفرینی مبتنی بر علم به عنوان روشی اثربخش برای بهبود اشتغال دانشآموختگان است.بنابراین ابتدا مفهوم، انواع و فرایند کارآفرینی مبتنی بر علم و عوامل مؤثر بر آن تحلیل و سپس اثر آن بر اشتغال دانشآموختگان آموزشعالی بررسی شده است.ازاینرو نتیجه حاصل شده حاکی است علاوه بر ترویج و گسترش کارآفرینی مبتنی بر دانش در صنعت و دانشگاهها،باید نظام آموزشعالی را به گونهای متحول ساخت که دانشآموختگانی خلاق،نوآور و کارآفرین تربیت کنند.
According to the problem of Iranian university graduate's unemployment,the main objective of this paper is explaining "knowledge-based entrepreneurship" as an efficient way to improve university graduate's employment. In this regard, at first, knowledge-based entrepreneurship concept, kinds, process, and its effective factors are analyzed and second, knowledge-based entrepreneurship effect on university graduate's employment is discussed. Consequently, knowledge-based entrepreneurship should be expanded in universities and industry higher education system should be changed so that it can educate them as entrepreneur,creative, and learners as well.
خلاصه ماشینی:
بنابراین ابتدا مفهوم، انواع و فرایند کارآفرینی مبتنی بر علم و عوامل مؤثر بر آن تحلیل و سپس اثر آن بر اشتغال دانشآموختگان آموزشعالی بررسی شده است.
ما خود را از جمله محققان گروه سوم میدانیم و معتقدیم که راهحل مناسب این مسئله گسترش کارآفرینی برپایه دانش و تأثیر آن در بهبود اشتغال دانشآموختگان آموزشعالی است.
واقعیت این است که همه مشاغل ذکر شده را کارآفرینی ایجاد میکند و دانش لازم برای انجام آنها نیز از طریق کارآفرینی تزریق میشود.
نیروی محرکه اولیه شکلگیری ظهور مأموریت کارآفرینی در بیشتر دانشگاههای کشورهای پیشرفته،ارضای نیازهای گسترده به ایجاد بنگاههای مبتنی بر دانش برای تحریک اشتغال و رشد بهرهوری در نظام اقتصادی،فقدان نظام رسمی تأمین مالی برای تحقیقات و دانشگاه بوده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکلگیری و مراحل فرایند کارآفرینی مبتنی بر دانش،نیازمند بستر و زمینه مناسب است بنابراین از یکسو نظام مالکیت فکری،کارآفرینی برای تولید دانش،دسترسی به سرمایه خطرپذیر و از سوی دیگر زیرساختهای مناسب،بستر کارآفرینی مبتنی بر دانش را میسازد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری به دلیل دانش بر نبودن فعالیتهای اقتصادی در ایران از یکسو و ناتوانی نظام آموزشعالی به تربیت افراد یادگیرنده،خلاق،نوآور و کارآفرین از سوی دیگر،دانشآموختگان آموزشعالی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی باضعف و مشکل اشتغال مواجهاند که راهحل آن در گسترش کارآفرینی مبتنی بر دانش است.
همچنین فعالیتها و شغلهای جدید با دانشبری بالا ایجاد و به هریک از مشاغل تزریق میشود که این امر افزایش نیاز به دانشآموختگان آموزشعالی و در نتیجه بهبود اشتغال آنها را درپی دارد.