چکیده:
اهداف عمده مطالعه حاضر تعیین کارایی فنی زیرهکاران شهرستان سبزوار،ترسیم مسیر بازاریابی زیره در این شهرستان و محاسبه شاخصهای بازاریابی زیره سبز است.دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه و مصاحبه حضوری با تولیدکنندگان زیره در شهرستان سبزوار در سال 1385 حاصل گردید.تخمین کارایی فنی تولیدکنندگان زیره با استفاده از تابع تولید مرزی تصادفی انجام شد.همچنین به منظور تحلیل بازار زیره،شاخصهای بازار محاسبه و مسیر بازاریابی ترسیم گردید.
نتایج مطالعه نشان داد که کارایی فنی تولیدکنندگان زیره قابل افزایش است. حاشیههای بازاریابی،خردهفروشی،عمدهفروشی یک کیلوگرم زیره به ترتیب معادل 7000، 3700 و 3300 ریال محاسبه شد.همچنین مشخص گردید تولیدکنندگان زیره سهم عمدهای در تعیین قیمت خردهفروشی زیره دارند.محاسبه کارایی بازار زیره سبز نیز مبین کارا نبودن بازار این محصول بوده است.
خلاصه ماشینی:
"برای براورد همزمان کارایی فنی و تعیین عوامل مؤثر بر آن، ui تابعی از عوامل اقتصادی-اجتماعی به صورت زیر در نظر گرفته شد: ui (ŞùĞ öâùéáó ö¢è¿ áþù¿Â öÄ) بهطوری که ui ناکارایی فنی مزرعه i ام،(به تصویر صفحه مراجعه شود)ضریب ثابت در تابع ناکارایی فنی، z 1 i سن زارع i ام، z 2 i میزان تحصیلات زارع i ام، z 3 i داشتن شغل جانبی زارع i ام، z 4 i شرکت در کلاسهای ترویجی زارع i ام، z 5 i پیشینه کار کشاورزی زارع i ام و z 6 i تعداد افراد خانواده زارع i ام و wi متغیر تصادفی با میانگین صفر و واریانس(به تصویر صفحه مراجعه شود)میباشد.
تابع تولید مرزی تولیدکنندگان زیره به روش حد اکثر راستنمایی(مدل 2) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق براساس نتایج آزمون نسبت حد اکثر راستنمایی،متغیرهای منظور شده در تابع ناکارایی فنی هیچگونه تأثیری در کارایی فنی تولیدکنندگان زیره نداشته و به عبارت دیگر بر سطح تولید زیره تأثیرگذار بودهاند،لذا مدل مناسب برای براورد کارایی فنی زیرهکاران،مدل 1(جدول 3)تشخیص داده شد.
هزینههای خدمات بازاریابی یک کیلوگرم زیره سبز از محل تولید تا مصرفکننده نهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) مأخذ:یافتههای تحقیق بر این اساس،ارزش افزوده یک کیلوگرم زیره سبز به صورت زیر قابل محاسبه است: Va-Pr-(MSC Pf)-17000-(1490-10000)-5510 کارایی بازار زیره سبز نیز به صورت زیر محاسبه میشود: ME-(Va/MSC)100-(5510/1490)100-%369/8 ملاحظه میگردد که کارایی بازار زیره سبز در حدود 370 درصد میباشد؛بنابراین، نظام بازاریابی زیره در شرایط کنونی میتواند به ازای 100 ریال هزینه خدمات بازاریابی 370 ریال ارزش افزوده ایجاد کند."