چکیده:
اعطای امتیاز ورود به دانشگاهها، به عنوان یکی از روشهای ایجاد عدالت آموزشی،
موضوعی است که
به صورت قانونی در ایران دنبال شده و این پرسش ر ایجاد کرده است که آثار آن بر
کارایی درونی نظام آموزش عالی کشور چیست؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، عملکرد
تحصیلی1610 نفر از دانشجویان رشتههای علوم انسانی پنج دانشگاه تهران، زاهدان،
علامه طباطبایی، شهید باهنر و شاهد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان
میدهد که متوسط تعداد واحد انتخاب شده توسط دو گروه از دانشجویان یکسان، اما
عملکرد تحصیلی دانشجویان آزاد بالاتر از دانشجویان سهمیهای بوده است. دانشجویان
سهمیه ای ورودی در تعداد بیشتری از واحدهای درسی خود مردود و تعداد بیشتری اخراج
شدهاند. بنابراین، میتوان گفت که این گروه در عمل کارایی درونی نظام آموزش عالی
کشور را کاهش داده و هزینه بیشتری را بر آن تحمیل کرده اند.
خلاصه ماشینی:
"موسی پور** گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر چکیده اعطای امتیاز ورود به دانشگاهها، به عنوان یکی از روشهای ایجاد عدالت آموزشی، موضوعی است که به صورت قانونی در ایران دنبال شده و این پرسش ر ایجاد کرده است که آثار آن بر کارایی درونی نظام آموزش عالی کشور چیست؟ به منظور پاسخگویی به این پرسش، عملکرد تحصیلی1610 نفر از دانشجویان رشتههای علوم انسانی پنج دانشگاه تهران، زاهدان، علامه طباطبایی، شهید باهنر و شاهد مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین، تلاش میشود تا بر پایه تحلیل نمرات به پرسشهای زیر پاسخ گفته شود: · معدل نمرات دانشجویان سهمیهای و آزاد چه تفاوتهایی دارد؟ · تعداد واحدهای درسی انتخاب و گذرانده شده توسط دانشجویان سهمیهای و آزاد چه تفاوتهایی دارد؟ · تعداد نیمسالهای مشروطی در بین دانشجویان سهمیهای و آزاد چه تفاوتهایی دارد؟ · وضعیت نتایج حاصل از فعالیت تحصیلی دانشجویان سهمیهای و آزاد چه تفاوتهایی دارد؟ روش پژوهش در این بررسی فاصله زمانی سالهای تحصیلی 71- 1370 تا 78- 1377 مبنای کار قرار گرفت و از میان دانشجویانی که از مهرماه 1370 تا بهمن ماه 1377 در دانشگاه ثبت نام شده بودند، نمونه گیری صورت گرفت.
جدول 9- وضعیت تحصیلی گروه دانشجویان سهمیهای و آزادسهمیهایآزادفراوانیدرصدفراوانیدرصددر حال تحصیل3688/453951/49دانش آموخته2741/343516/43اخراج شده1621/20594/7جمع804100805100 عملکرد تحصیلی دانشجویان در رشتههای مختلف بررسیهای به عمل آمده نشان میدهد که در مجموع، دانشجویان آزاد 4/9 برابر دانشجویان سهمیهای در دروس خود نمره الف کسب کردهاند.
Archer (1988); “ Achievement in the Classroom: Student Learning Strategies and Motivational Responses”; Journal of Educational Psychology, Vol. 80, pp."