خلاصه ماشینی:
"اما آنچه بیش از اینها باید مورد توجه قرار گیرد توجه به این امکان رادیو است که"رادیو این امکان را بوجود میآورد تا از مطالب تفسیر خاص خود را داشته باشیم"(صفحه 5)در این مورد جای بحث بسیار است چرا که نظریههای امروزین جامعهشناسی در حوزه ارتباطات و رسانه سعی بر آن دارد که"تفسیر ناپذیری متن را به حد اقل برساند و تفسیرسازی متن را در حد متناسب حفظ کند در غیر اینصورت ممکن است میان معنای پیام ارسالی از رادیو با معنای ساخته شده به وسیله مخاطب تفاوت زیادی وجود داشته باشد(خجسته 1386:41)به عبارت دیگر متون رادیویی فی نفسه قابلیت تفسیرناپذیری دارند و این توانمندی ایجاد متن مناسب توسط نویسنده است که فضاسازی مناسب در جهت درک درست را ایجاد میکند.
این تحول ممکن است از دیدگاه نظریات کلاسیک رادیویی امری غیرمعمول و خارج از چارچوب برنامهسازی تلقی گردد اما در عمل چنین تفکیکی الزامی و ضروری بنظر میرسد زیرا تخصصی شدن برنامهها و نکته بینی آنها اقتضائات خاصی را به همراه میآورد که از جمله آنها احاطه کامل بر موضوع و شناخت دقیق ابعاد محتوایی برنامه است و با توجه به تنوع و تکثیر موضوعات مطرح شده انجام چنین کاری از عهده یک فرد ساخته نیست بصورتی که تهیهکننده معمولا دقت خود را معطوف به انتخاب موسیقی و امور جانبی میکند و کمتر فرصتی برای آیتمبندی و شناخت دقیق اجزای محتوایی برنامه بکار میگیرد لذا در این تعریف جای بحث بسیاری است اما بصورت کلی میتوان همچنان تهیهکننده را مسئول و عامل اصلی برنامه دانست."