خلاصه ماشینی:
"بخش دوم کتاب تحت عنوان رسانه و توسعه،سه فصل دارد که به قرار زیر است:فصل سوم:رسانه،توسعه و سیاستگذاری رسانهای،فصل چهارم:رادیو توسعهی روستایی و فصل پنجم:مروری بر سیاستهای رسانهای در برنامههای عمرانی.
همچنین اشاره می-کند بر اینکه فرایند توسعه در هریک از این مکاتب،خودانگیخته و غربمحور یا برانگیخته و متکثر است و نیز دیدگاهها نسبت به توسعهی روستایی،در این مکاتب فرعی و تبعی است و یا برمبنای اطلاعات ارضیو فقرزدایی روستایی.
فصل سوم کتاب به این سئوال میپردازد که رسانه،چه تثیری بر تغییرات اجتماعی دارد و متقابلا تغییرات اجتماعی،چه تأثیری بر رسانه خواهد گذاشت؟برای پاسخ به این سئوال،به طبقهبندی مک کوایل که براساس مدل روزنگر انجام شده است،اشاره میکند.
در این فصل،نویسندگان پس از بیان نقشی که رسانهها و بخصوص رادیو و تلویزیون در برنامههای عمرانی و توسعهای داشته و دارند و نیز ذکر آمار و ارقام در خصوص توسعهی کمی و کیفی این رسانهها،به نقد این برنامهها و ذکر کم و کاست آن،پرداخته-اند."