خلاصه ماشینی:
"این کتاب از پنج فصل تشکیل شده است که به ترتیب زیر میباشد: 1-پیدایش مفهوم مخاطب 2-مخاطب و فرهنگ توده 3-مخاطب در فضای سیاسی 4-مخاطب از نگاه علوم اجتماعی 5-شکلگیری مخاطب،مناظرهای معرفتشناختی مولف این کتاب سعی کرده تا با جامعهشناسی مخاطب،واقعیت اجتماعی،سیاسی اداره جهان فرهنگی هنری را فهم پذیر بسازد.
فصل سوم:مخاطب در فضای سیاسی مسئله اصلی مورد بحث در این فصل به روابط میان مخاطب، دولت،سیاستهای فرهنگی و هنرمندان آفرینشگر باز میگردد و اینکه دولت با وضع سیاستهای فرهنگی چه میزان آزادی برای مخاطب قائل میشود؟ نویسنده بر این عقیده است که قدرت سازماندهندهء فعالیتهای فرهنگی،سه نوع مشروعیت ماکس وبر را به کار میگیرد:مشروعیت کاریزمایی،مشروعیت سنتی و مشروعیت مقرر.
تحول بندگی که در روابط میان مخاطب و نهادهای فرهنگی دیده میشود مربوط به این موضوع است که در مراحل اول بر تربیت و گسترش معلومات کاربران تأکید میشد ولی هم اینک باید به دنبال شناخت فعالیتها و سلیقههای مخاطبان بود.
فصل پنجم:شکلگیری مخاطب؛مناظرهای معرفتشناختی بهطور خلاصه عوامل شکلگیری مخاطب را میتوان موارد زیر دانست: 1-مفهوم خصلت و مخاطب مصرفکننده 2-مفهوم بازاریابی در تعریف مخاطب 3-گرایش مبارزهجویانه و تربیت عامه 4-تربیت مخاطب به وسیله اثرگذاری رسانههای جمعی از نظر ارسطو انسان،حیوان سیاسی است و رفتارهایش بر حسب دریافتهای روانی-اجتماعی مربوط به گروه پیرامون خود تعریف میشود بنابراین،حیثیت اجتماعی،حال و هوای فرهنگی، تقلید و همگرایی عواملی هستند که نقشی تعیینکننده در پذیرش فعالیتهای فرهنگی و شکلگیری مخاطب دارند."