خلاصه ماشینی:
2. از سوی دیگر مؤلف خواسته است با این اثر،نسل امروز و فردا را با سنّتها و آداب و عادات و رسوم و باورهای گذشتگان آشنا کند تا نسبت به گذشتهء خود با دیدی عمیقتر و اندیشهای متفقتر و ژرفتر نگریسته و از قضاوتهای عجولانه و سرسری خودداری کنند.
» هرجا که محرمی است خسی هم حریف اوست آری،ز گوشت گاو بود بار زعفران خاقانی/313 شاه جهان،نظم غیر داند تا سحر من اهل بصر گوشت گاو داند تا زعفران خاقانی/334 باید گفت«فرهنگ بازیافتههای ادبی از متون پیشین»تقریبا تمامی (به تصویر صفحه مراجعه شود) متون برجستهء ادبی اعم از دیوانهای شاعران از رودکی تا شاعران اواخر قرن یازدهم و متون نثر را نیز از همین دوره برای دست یافتن به مواد اصلی مورد بررسی قرار داده است.
به عنوان مثال در بیت: آفتاب از شوق تو رفته ز هوش هرشبی در روی میمالید گوش3 در منطق الطیر به تصحیح دکتر انزابی نژاد و دکتر سعید قرهبگلو در شرح این بیت آمده است:«گوش بر خاک مالیدن:در دهخدا نیامده،اما رخ بر خاک مالیدن به معنی اظهار نهایت بندگی و فرمانبرداری ضبط شده است پس مفهوم بیت چنین خواهد بود: آفتاب در آسمانگردی روزانهء خود،دنبال تو،و یافت و شناخت تو است،و چون جستهء خود را نمییابد درمانده و حسرتزده،سر بر زمین میساید،اظهار بندگی و ناتوانی میکند.
اینک سه نمونه از این موارد که مؤلف کتاب«فرهنگ بازیافتههای ادبی از متون پیشین»بدانها پرداخته است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) -کشتی عروس:مؤلف ذیل مدخل«کشتی عروس» به معنی غیر از آنچه امروزه در فرهنگهای معتبر به کار رفته اشاره میکند و میآورد: «ظاهرا نوعی کشتی بوده است آراسته با چهار بادبان.