چکیده:
با توجه به تغییرات گوناگون و وسیع در دنیای تجارت امروز، سازمانها با شیوههای قدیم تجارت،قادر به حضور سودآور در بازار نیستند.امروزه سازمانها ناگزیر به برقراری روابط تجاری جدید با مشتریان،عرضهکنندگان و حتی رقبای خود میباشند که این امر منجر به تغییراتی اساسی در نحوه فعالیت سازمانها شده است به گونهای که روشهای سنتی حسابداری مدیریت قادر به پاسخ دادن به نیازهای جدید سازمانها نمیباشند.لذا سازمانها مجبور هستند روشهای حسابداری را که تاکنون از آنها استفاده مینمودند،تغییر دهند.این تغییرات عموما ناشی از 4 ویژگی و نیاز خاصی است که کار شبکهای نیازمند آن میباشد و سازمانها برای انجام اثربخش آن باید به این ویژگیها توجه نمایند.این 4 ویژگی عبارتند از:مدیریت زنجیره تامین،محاسبه سودآوری هر مشتری،رابطه برد-برد و وجود اعتماد متقابل بین سازمانها.در این مقاله ابتدا به بررسی ویژگیهای گوناگون کار شبکهای پرداخته خواهد شد و پس از آن چگونگی تغییراتی که هر یک از این ابعاد در روشهای نوین حسابداری مدیریت ایجاد نمودهاند مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
خلاصه ماشینی:
"4-اعتماد متقابل:یکی از مهمترین تغییراتی که طی دهههای اخیر در کسب و کار رخ داده است این میباشد که حجم خرید سازمانها بسیار زیاد شده است اما معمولا هر سازمان خریدهای خود را تنها از چند عرضهکننده محدود که به آنها اعتماد و اطمینان دارد انجام میدهد.
با توجه به این موارد لازم است حسابداران هزینه و مدیریت در کارهای شبکهای که تاکید بسیاری بر روابط بلند مدت با مشتریان دارد،آگاهی درستی از سودآوری مشتری در طول زمان داشته باشند تا بتوانند با به کارگیری سیستمهای حسابداری مناسب(مانند قیمتگذاری ویژه هر مشتری با توجه به سود دوره عمر)،آنها را نسبت به وفاداری بیشتر به سازمان ترغیب نمایند.
از یک طرف وجود اعتماد بین (12)- Cooper (به تصویر صفحه مراجعه شود) سازمانها باعث میشود آنها کمتر نیاز به کنترل قیمت عرضهکننده داشته باشند و از طرف دیگر به دلیل اینکه سازمان به عرضهکنندگان خود اعتماد دارد کمتر از او درخواست ریز هزینهها را مینماید و لذا عرضهکننده کمتر نیاز خواهد داشت که از شیوههای پیچیده حسابداری برای ارائه جزئیات قیمت محصول عرضه شده،استفاده نماید[13].
بنابراین متوجه میشویم وجود اعتماد متقابل بین سازمانهایی که به صورت شبکهای کار میکنند بدین معنا نیست که آنها نیازی به ارائه اطلاعات هزینهای خود به یکدیگر ندارند بلکه بحث بر سر این است که اولا وجود این اعتماد باعث میشود سازمان مجبور به ارائه اطلاعات به صورت جزئی و ریز نباشد و ثانیا روش ارائه اطلاعات نسبت به گذشته بسیار متفاوت خواهد بود."