چکیده:
ارائه نشدن آموزشهای مناسب ضمن خدمت،بازآموزی و...موجبات کاهش مهارتهای کاری،کمرنگ شدن هویت شغلی و بیمعنا شدن کار برای کارکنان آموزشی را فراهم کرده است.کارکنان آموزشی مدارس، مسئولیتهای مختلف آموزشی،پرورشی و حرفهای را به عهده دارند،با گذشت زمان انجام دادن این وظایف و مسئولیتها تکراری و یکنواخت میشود و آنچه که میتواند روند این مسئولیتپذیری را دگرگون کند، آموزشهای ضمن خدمت است.به این دلیل،پژوهش حاضر اثرات آموزش ضمن خدمت دبیران و مربیان فنی-حرفهای مدارس استثنائی شهر تهران را بر خشنودی شغلی و توانمندی حرفهای آنها در سال 7831 میسنجد.روش نمونهگیری تصادفی منظم مرحلهای است و ابتدا از میان 023 دبیر و مربی ثبتنام شده در دورههای آموزشی مختلف،اسامی 061 نفر استخراج شد،که در دورهء آموزشی«راهنمایی و مشاوره شغلی افراد کمتوان ذهنی»ثبتنام کرده بودند.در مرحله پیشآزمون،پس از اجرای پرسشنامههای محقق ساخته«توانمندی حرفهای»و«خشنودی شغلی»، برای مجموع 061 نفر ثبتنام شده،021 نفر که از توانمندی حرفهای ضعیفی در زمینه اشتغال معلولین و همچنین خشنودی شغلی کمی داشتند،به عنوان گروه نمونهء تحقیق انتخاب شدند و آموزشهای ضمن خدمت(1-اطلاعات و تواناییهای حرفهای در زمینه اشتغال معلولین 2-راهنمایی و مشاوره شغلی افراد کمتوان ذهنی)را به مدت 63 ساعت دریافت کردند.
یافتههای حاصل از پژوهش حاکی از آن است که آموزشهای ضمن خدمت بر خشنودی شغلی و فقط پنج حیطه آن(خشنودی از شغل؛ ارتقاء شغل،مدیریت و سرپرستی،همکاران،و خشنودی شغلی به طور کلی)در هر سه مرحله آزمون(قبل از آموزش،بعد از آموزش و پیگیری) مؤثر بوده است.علاوه بر این،آموزشهای فوق بر اطلاعات و تواناییهای حرفهای دبیران و مربیان فنی و حرفهای مدارس استثنائی در مراحل سهگانهء اندازهگیری(قبل،بعد و پیگیری)تأثیر داشته و افزایش دانش و توانمندی حرفهای دبیران و مربیان را باعث شده است.در بررسی مقایسهای بین دبیران و مربیان زن و مرد،زنان سطوح بالاتری از خشنودی شغلی را(در حیطههای ارتقاء شغلی،خشنودی از همکاران و خشنودی شغلی به طور کلی)در مقایسه با مردان،از خود نشان دادند، ولی از لحاظ توانمندی حرفهای تفاوت معناداری بین دو گروه زنان و مردان مشاهده نشد.
به این دلیل،ارائه آموزشهای ضمن خدمت(1-اطلاعات و تواناییهای حرفهای در زمینه اشتغال معلولین 2-راهنمایی و مشاوره شغلی افراد کمتوان ذهنی)پیشنهاد میشود،که در افزایش معلومات، روزآمد کردن اطلاعات کارکنان آموزشی(مدارس راهنمایی-استثنائی) و همچنین در جهت توانمندی حرفهای آنها در ارائه ایدههای اشتغالزا برای افراد معلول(کمتوان ذهنی)مؤثر است.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی آموزشهای ضمن خدمت دبیران و مربیان فنی-حرفهای مدارس استثنائی شهر
حرفهآموزی به افراد کمتوان ذهنی به عهده دبیران و مربیان فنی و حرفهای است.
برنامههای آموزشی مناسب برای دبیران و مربیان فنی-حرفهای دانشآموزان استثنائی موجبات
فعالیتهای کاری در افزایش خشنودی دبیران و مربیان فنی و حرفهای معلولین مفید و مؤثر است.
*ارتقاء دانش و معلومات دبیران و مربیان فنی-حرفهای در زمینهء موضوعات راهنمایی حرفهای و مشاوره شغلی معلولین(با تأکید بر معلولین کمتوان ذهنی)؛
1. آموزشهای ضمن خدمت دبیران و مربیان فنی-حرفهای بر خشنودی شغلی آنها تأثیر دارد.
3. بین خشنودی شغلی دبیران و مربیان مرد و زن(بعد از آموزش)تفاوت وجود دارد.
4. بین توانمندی حرفهای دبیران و مربیان مرد و زن(بعد از آموزش)تفاوت وجود دارد.
با توجه به هدف این تحقیق که تأثیر آموزشهای ضمن خدمت دبیران و مربیان فنی-
جامعه آماری این پژوهش همهء دبیران و مربیان فنی-حرفهای دانشآموزان کمتوان ذهنی
دانشآموزان/افراد کمتوان ذهنی)متغیر مستقل و توانمندی حرفهای و خشنودی شغلی دبیران و
حرفهای آنها در زمینه اشتغال معلولین کمتوان ذهنی است و همچنین خشنودی شغلی آنها در
جدول 1:تفاوت میانگینهای بین میزان خشنودی شغلی و توانمندی حرفهای دبیران و مربیان فنی-حرفهای
خدمت دبیران و مربیان فنی-حرفهای بر خشنودی شغلی آنها تأثیر دارد.
جدول 2:مقایسهء خشنودی شغلی و توانمندی حرفهای(در زمینه اشتغال معلولین)دبیران و مربیان فنی
نتایج این تحقیق،وجود تفاوت بین خشنودی شغلی دبیران و مربیان مرد و زن را تأیید
دانشآموزان/افراد کمتوان ذهنی)میتواند برای افزایش خشنودی شغلی و توانمندی حرفهای
مربیان فنی-حرفهای مدارس راهنمایی-استثنائی شهر تهران محدود میشود که این امر"