خلاصه ماشینی:
"بنابراین،نوشتار حاضر بر این بنیان دوگانه قرار دارد که اسلام در معنای ذکر شده در بالا،چهارچوب نظری ضروریتری برای فهم عمیقتر و کاملتر فرهنگ و دنیای مسلمانان تشکیل میدهد و قرآن و حدیث دو سرچشمهء اصلی در الگو یا نظریهء فرهنگی مسلمانان هستند.
به طور معمول،آموزش منبع رسمی و اصلی علم را تشکیل میدهد،ولی با در نظر گرفتن این واقعیت که بسیاری از نظامهای آموزشی در کشورهای اسلامی همچنان بر اساس الگوهای استعماری-غربی و غیرغربی پیشااستعماری است،این مقاله از سواد به عنوان شاخص"زیربنایی"دانش رسمی-یک محصول یا سنجه پیامد-استفاده میکند و تعداد مدارس،معلمان و دانشآموزان که به صورت رایج در فرآیندها و سنجشها مورد استفاده قرار میگیرد را کنار میگذارد.
همچنین در آنها نسبت به تناقض کار همزمان برای تغییر و ثبات در جامعه حساسیت ایجاد شده است و در نتیجه،نسبت به هر یک از این موارد نیز دارای حساسیتند:ضرورت عملکرد درون حدود مشخص مجاز-چه چیز،چه هنگام و چگونه تحت پوشش[رسانهای]قرار گیرد،یا چه چیز برای چه مدت نباید تحت پوشش قرار گیرد یا رسانهها باید به چه اندازه نقش منتقد یا مخالف صاحبان قدرت یا حامیان قدرت در جامعه را ایفا کنند؟نظریهء فرهنگی مسلمانان این مسائل را از منظر خود مورد بررسی قرار میدهد.
پنجم،عدالت جهانی:در نظریهء فرهنگی مسلمانان،رسانههای جمعی باید همچنین کاملا قیام به عدالت کنند و برای خدا شهادت دهند(4:135)،که این امر رسانهها را از مرزهای ملی و دیگر محدودیتها و ملاحظات محلی و کوتهنظرانه رها میسازد و نقش مسئولیت اجتماعی و نظام خدمترسانی جهانی فراگیر بر دوش آنها مینهد که نه تنها بشریت را درگیر،بلکه دیگر گونهها و ماوراء دنیا را نیز درگیرد."