چکیده:
به منظور مطالعهء ارتباط بین منابع تنیدگیزا و سبکهای کنار آمدن دانشجویان با نشانگان تنیدگی، پژوهشی بر دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.هدف این پژوهش،به هنگام کنار آمدن با تنیدگی و نیز تبیین اثر منابع تنشزای دانشجویی در پاسخهای شناختی،عاطفی،رفتاری،و جسمی دانشجویان بود.در این پژوهش 0231 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف شرکت داشتند.دادههای پژوهش به وسیله سه مقیاس عوامل تنیدگیزا،نشانگان تنیدگی،و راههای کنار آمدن با تنیدگی گردآوری شدند. تحلیل رگرسیون چندگانهء دادهها نشان داد که بین سبک کنار آمدن در حل مسأله با نشانههای تنیدگی،همبستگی منفی معناداری وجود دارد.همچنین از بین منابع نهگانهء تنیدگی،به ترتیب عادات فردی،تنیدگیهای تحصیلی،ازدواج،و مسائل عاطفی،اجتماعی و خانوادگی دانشجویان در ایجاد نشانگان تنیدگی اهمیت بیشتری دارند.وجه متفاوت پژوهش حاضر با پژوهشهای پیشین،توجه به میزان تأثیر گذاری عوامل تنیدگیزا بر فرد و نیز سنجش نشانگان شناختی.عاطفی،جسمی،و رفتاری تنیدگی است. در پایان،همسویی و عدم همسویی یافتهها مورد بحث قرار گرفته و کاربرد یافتههای تحقیق حاضر بیان شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"تحول آنها باشد،تابعی از سبکهای کنار آمدن این افراد است.
دانشجویان دختر از مهمترین رفتارهای مهم کنار آمدن با تنیدگی بود(صادقی و عابدی،
مقیاس کنار آمدن نوجوانان با تنیدگی:این مقیاس که در 3991 توسط فرایدنبرگ و
پرسش باز)است که برای سنجش هجده سبک کنار آمدن با تنیدگی در نوجوانان و جوانان
3-راهبرد کنار آمدن غیر مولد5:این راهبرد در بر گیرندهء 9 سبک کنار آمدن با تنیدگی است که
این امر،مؤید روایی 81 عامل یا روش کنار آمدن با تنیدگی است که در مقیاس،گنجانده
پیامد استفادهء دانشجویان از الگوهای کنار آمدن متفاوت،به صورت نشانههای تنیدگی آشکار
به منظور تبیین نشانههای تنیدگی در دانشجویان بر اساس نوع مهارتهای کنار آمدن، تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گامبهگام1صورت گرفته که خلاصه نتایج آن در جدول
خلاصهء نتایج تحلیل رگرسیون چندگانهء گامبهگام نشانههای تنیدگی بر اساس سبکهای کنار آمدن
0/10> P )با نشانههای تنیدگی دارد و ضریب شیب آن 0/48 است که به طور معناداری میتواند
در گام سوم متغیر تنیدگی ناشی از ازدواج وارد تابع شد و مقدار همبستگی را به 0/15 افزایش داد که با اضافه شدن به تنیدگی حاصل از عادات فردی و تحصیلی،میتواند 62 درصد
نشانههای تنیدگی دارد(48/08-(9621 و 6) F و 0/10> P )مقدار ضریب شیب استاندارد این متغیر
دانشجویان نیز همانند دیگر افراد از شیوههای متفاوتی برای کنار آمدن با مشکلات و مسائل
از دیگر نتایج این مطالعه میتوان به تعیین منابع مختلف تنیدگی دانشجویان اشاره کرد.
نتایج این مطالعه نشان دادند که در تبیین تنیدگی دانشجویان به ترتیب منابع عادات فردی،"