خلاصه ماشینی:
"در جلسات نمایش این فیلمها که سه روز پیاپی-صبح، بعد از ظهر و شب-ادامه داشت،«ابراهیم مختاری»و«مسعود بخشی»،دو فیلمساز مهمان جشنواره و همچنین خانم«انیلیس دو ویکتور»،فیلمشناس مقیم پاریس که مطالعات جامعی روی هر سال در بخش ویژهیی،جشنوارهی لوساس به سینمای مستند یک کشور میپردازد که امسال این بخش به سینمای مستند ایران اختصاص داده شده بود و در آن 52 فیلم که اکثرا از تولیدات سالهای اخیر بودند به نمایش درآمدند (به تصویر صفحه مراجعه شود) سینمای ایران بعد از انقلاب دارد،به بحث و گفتوگو دربارهی فیلمها میپرداختند و به سؤالات تماشاگران پاسخ میدادند.
حدود 9 فیلم ایرانی در جشنوارهی ایدفا حضور داشتند؛ امسال بخشی به نام 01 فیلم منتخب مازیار بهاری هم به این جشنواره اضافه گردید که علاوه بر معرفی و نمایش فیلمهای محبوب این مستندساز ایرانی مقیم کانادا،دلایل و شرایط مربوط به این انتخاب نیز در یک کارگاه مجزا توضیح داده شد (به تصویر صفحه مراجعه شود) این جشنوارهی معتبر که از مهمترین رویدادهای حوزهی سینمای مستند جهان و بزرگترین جشنوارههای مستند بین المللی به شمار میرود،به«رکن سینمای مستند»معروف بوده و مرکزی است که همه ساله فیلمهای مستند برتر در آن شناسایی شده و به سرعت در بازار فروش فیلم مطرح میشوند.
مدیران مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای اینکه بتوانند جشنوارهیی معتبر و درخور توجه سینماگران جهانی داشته باشند راهی بسیار سخت در پیش دارند،به این خاطر که در حال حاضر جشنوارهی فیلم مستند«ایدفا»ی آمستردام هلند و جشنوارههای«هات داکز»کانادا و«مارسی»فرانسه بسیار شناخته شده و مورد توجه کارگردانان جهانی در این عرصه هستند؛در آسیا نیز یک جشنوارهی مستند بین المللی قابل اعتنا با عنوان«یاماگاتا»وجود داشته که هر ساله در کشور ژاپن برگزار میشود و مورد استقبال مستندسازان کشورهای مختلف قرار دارد،قدمت و اعتبار این جشنواره به اندازهیی است که بتواند شرکتکنندگان را از مناطق مختلف جهان به خود فرابخواند."