خلاصه ماشینی:
"نگاه سازندگان فرانسوی در ایران صحنههایی از فقر،فلاکت و ادبار را دید که ثبت و ضبط و نمایش آن،اعتراض ایرانیان داخل و خارج از کشور را برانگیخت(اکنون ما خودمان این مناظر را پیدا میکنیم و با رنگ و لعابی مناسب توسط دستگاههای پیشرفته ثبت میکنیم و در دستهبندیهای استاندارد برای خارجیها میفرستیم که رنج سفر را بر خود هموار نکنند؛آنها فرقی نکردهاند و هنوز از دیدن این فیلمها لذت میبرند و حتی به ما دستلاف و جایزه هم میدهند،اما ما قدری فرق کردهایم)!این اعتراضات در داخل منجر به تدوین آییننامهیی برای سانسور فیلمها شد و از آن زمان کلمهی «سانسور»به سینمای ایران راه پیدا کرد و جزیی از آن شد.
اگرچه وفاداری کیارستمی به سینمای مستند پررنگتر است و در این عرصه او را صاحب سبکی کرده که در ایران و حتی در جهان به صورت مرجعی برای تقلید درآمده است،اما تقوایی هم در زمینهی سینمای داستانی هرگز از نمایش داستانهای واقعی فاصله نگرفته و بسیاری از آثار او براساس داستانهای واقعی ساخته شدهاند.
اگر او فیلم«باد جن»را نمیساخت،اگر فیلم «اربعین»را نساخته بود،اگر«آرایشگاه آفتاب» را در مجموعه آثارش نداشت،اگر«پنجشنبه بازار سینمای داستانی وفادار به داستان و قصه زمانی موفق است که واقعی به نظر بیاید،بنابراین سینمای مستند و داستانی مرز مشترکی در حقیقت و مجاز دارند که آنها را از هم جدا میسازد میناب»را کارگردانی نمیکرد یا فیلمهای جذاب«تاکسیمتر»،«تلفن»،«رقص شمشیر»، «فروغ فرخزاد»،«مشهد قالی»،«نانخورهای بیسوادی»و«نخل»را نساخته بود،آیا میتوانست صاحب نگاهی شود که«آرامش در حضور دیگران»و«ناخدا خورشید»را بسازد؟ مستندسازی برای تقوایی آنقدر ریشهیابی است که میتوان به علاقهی اولیهی او به عکاسی هم اشاره کرد."