خلاصه ماشینی:
"در همین جشنوارهی«سینما حقیقت»که به عنوان اولین جشنوارهی مستقل مستند ایران پاییز امسال متولد شد،مفهوم حقیقتگرایی و آمیزهی آن با ذوق و قریحهی سازندگان آثار قابل لمس بود؛مثلا در فیلم مستند«انگشتان پای چپ»مبارزهی فاتحانهی مفلوجی که بهتر از آدمهای سالم مرارتهای زندگی را از پیش رو برمیدارد چه چیزی جز حقیقت محض است؟آیا نگاه ساده و متفکرانهی«فرشاد فداییان»به عنوان کارگردان در ماورای این حقیقت قابل اغماض است؟هرگز!یامثلا توصیفی که«مسعود بخشی»از شهر تهران در فیلم«تهران انار ندارد»دارد،در عین واقعیت،مفرح،سرگرمکننده و مانند یک فیلم داستانی روایتکننده و درعینحال منقلبکننده است و یا مستند«ارتفاع 734»(مخسن خان جهانی)که وقتی مشکلات کارگران برج میلاد را با تم طنزآلود بازگو میکند اثری از دروغ در گفتار آنها نمیبینیم،اما واضح است که کارگردان طبق خواستهی خودش داستانی را هرچند واقعی به پیش میبرد."