خلاصه ماشینی:
"سیاست کلی این سازمان هنوز مستند را به عنوان یک الزام قبول ندارد و بسیاری از کارگردانان این وادی از بیمهریها و کمتوجهیهای این ارگان دولتی نسبت به مقولهی مستندسازی در تلویزیون میگویند و این در حالی است که توقع نمیرود دستکم در چند سال آتی نیز فیلمهای ارزشمند سینمای مستند مجالی برای نمایش بر روی پردهی نقرهیی سینماها بیابند.
راز بقای تولیدات مستند خلاصه میشود در ذوق و قریحهی پدیدآورندگان آنها و تهیهکنندگانی که جیب خود را برای نیل به خواستههای درونیشان در معرض حراج میگذارند، حراجی که اگر خریداری هم داشته باشد که دارد ویترینی برای نمایش پیدا نمیکند؛شاید خواستهی بسیاری از مستندسازان این است که تلویزیون فقط ویترین باشد بیهیچ چشمداشت اضافهیی.
وی در ادامه بیان میکند:«فیلم مستند قانا که من کارگردانی کردهام،در 6 ماه اخیر جایزهی اول شبکهی الجزیره و بهترین مستند سال را از مستند سینما به دست آورد،ولی در سازمان صدا و سیما که من کارمند رسمی آن هستم،تقدیری از من نشد؛البته اگر یک کارگردان سینمایی بودم،حتما از من تقدیر میشد!مستند و مستندساز غریب است و شناخته نمیشود.
وقتی فیلمهای مستند در شبکههای تلویزیون به غیر از شبکهی چهارم از ساعت یک شب به بعد پخش میشوند،بینندهیی برای تماشای این برنامهها وجود ندارد؛شاید اگر این مستندها در زمان مناسب پخش شوند،مخاطبانش از مجموعههای گوناگون داستانی بیشتر شود اما این مسئله حتی به آزمایش هم گذاشته نمیشود».
مبنای موضوع برنامههای مستند تلویزیونی واقعیت است؛ این برنامهها به بیان واقعیت میپردازند،اگر واقعیت به زبان حال نزدیک باشد به شکل گزارش بیان میشود و اگر به واقعیت مستند تاریخی پرداخته شود با پژوهش و تحقیق منابع تاریخی همراه بوده و برمبنای آن واقعیت تاریخی تفسیر و توصیف شده که البته گاهی هم واقعیت بازسازی میشود."