خلاصه ماشینی:
"البته لنین بیشتر به مستند تبلیغی میاندیشید و مستندی را تاب میآورد که در جهت تأیید عملکرد انقلاب باشد نه مستندی که افشاگر بوده و اقعیت را به نمایش میگذاشت که اتفاقا تفاوت بارز میان مستندسازی در تئاتر و سینما با دیگر هنرها در همین نکتهی حساس است:این دو با عزم کشف و افشای حقیقت به میدان آمدند و نه با انگیزهی ثبت رویدادها،ازاینرو هردو به سرعت محدود شدند و هرکدام قربانیانی دادند تا مستندسازی اعتبار خود را از دست ندهد و بوق و کرنای حکومتها نشود؛ بنابراین مانند بسیاری از پدیدههای دیگر در ارتباط با فیلم مستند نیز تحریف و حتی جهل به نام مستند رواج یافته است،بهویژه با پدید آمدن روشهای جدید و آسانتر شدن سندسازی میتوان چنان وانمود کرد که گویی واقعیت همین است که فیلمساز نشان داده و در یک کلام اگر زمانی لازم بود که فیلمساز با اندیشه و باور عمیق به یک موضوع نسبت به جوانب حقیقت و کذب مسئلهیی تحقیق کند و حقیقت را از ورای شواهد بیابد،اکنون قلب کردن حقیقت به زبان تصویر پیشهی عدهیی شبه فیلمساز شده است؛مثلا میتوان بغداد را آرامترین شهر جهان جلوه داد،میتوان مردمان کوبا را همچون شادمانهترین موجودات کرهی زمین به نمایش گذاشت و ادعا کرد هر آنچه دیدهاید مستند بوده یا به عبارت دیگر با اتکای اسناد تصویری فراهم شده است."