خلاصه ماشینی:
"موفقیت گیلانه(رخشان بنیاعتماد)در چند سال اخیر قابل توجه بود،اما در سال 68 اتوبوس شب(کیومرث پوراحمد)توانست به چندین جشنواره راه پیدا کند و موفقیتهایی را برای سینمای ایران به ارمغان بیاورد؛مانند جایزهی ویژهی هیئت داوران اولین دورهی جشنوارهی آسیا پاسیفیک که در استرالیا برگزار شد،هرچند حضور جهانی سینمای ایران با موفقیت رضا ناجی در جشنواره فیلم برلین رنگ دیگری به خود گرفت.
بعد از گذشت 62 سال از جشنوارهیی مهم برای سینمای ایران هنوز هم آماده سازی فیمها به شبهای جشنواره میرسد؛آیا بنیاد سینمایی فارابی که متولی حمایت از سینمای ایران است و با پرداخت وام به تهیهکنندگان و در اختیار گذاشتن تجهیزات از فیلمهای ایرانی حمایت میکند،نمیتواند برنامهیی مدون را پیش بگیرد تا انبوه فیلمهای شرکتکننده در جشنوارهی فیلم فجر با آماده سازی نسبی به جشنواره نیایند؟جشنوارهی فیلم فجر که از آن به عنوان ویترین سینمای ایران یاد میشود،در بیست و ششمین دورهی خود آنقدر مورد توجه قرار نگرفت؛نه شیوهی اجرایی آن مورد توجه اهالی و دوستداران (به تصویر صفحه مراجعه شود) سینما قرار گرفت و نه فیلمهای حاضر در آنچنان شاخص بودند که مخاطبان را راضی نمایند."