خلاصه ماشینی:
"نگاهی کوتاه به عناوین فیلمهای بخش مسابقهی سینمای ایران این نکته را به اثبات میرساند که کار به آنجا کشیده که فیلمسازان برای آنکه فریاد کنند موضوع فیلمشان دربارهی رابطهی دختر و پسر یا زن و مرد است، عناوین کاملا مرتبط با آن را هم انتخاب کردهاند!عناوینی چون«همخانه»،«همیشه پای یک زن در میان است»، «تنها دو بار زندگی میکنیم»و...
بههرحال جز یکی-دو جرقهی نو آن هم بهطور خودجوش از ناحیهی جوانان راه یافته به عالم سینما، جشنوارهی امسال جشنوارهیی خالی از ایده بود؛حتی فیلم شریف و فاخری مانند«آواز گنجشکها»که از حیث کارگردانی بینقص مینمود،خالی از ایدهی متمرکز و سراسری بوده و در فصلهای مختلف به سوی قصههای زاید میرود و این اثر را عاری از وحدت ایده برای اثرگذاری بر مخاطب کرده است."