خلاصه ماشینی:
"سؤالی در خصوص حضور ناگهانی و به واقع خندهدار پلیس در سکانسهای پایانی از جناب کارگردان پرسیده شد؛خیلی جالب بود واکنش جیرانی:«خودم هم مانده بودم که پلیسی وارد شود یا نه»!جیرانی با این جمله سرگردانی فیلمسازان را در پرداختن به ژانر جنایی آشکار کرد؛اصلا قرار است پلیس وارد شود یا نه؟!حالا اگر پلیس اجازهی ورود پیدا کرد باید نقش پررنگی داشته باشد یا نه؟!تازه فیلمنامهنویس میرسد به سر خط،همان خط قرمزها.
بعضا در فیلمهای ایرانی سکانسهای مرتبط با حضور پلیس و نیروی انتظامی جذاب از آب درمیآیند،اما معمولا این سکانسها مربوط به یک فیلم پلیسی نبوده و اغلب اجتماعیاند؛برای مثال در فیلم«یک بوس کوچولو»آن سکانس مربوط به حضور رضا کیانیان در کلانتری چهقدر جذاب است و یا در همین فیلم جدید کمال تبریزی که گفتوگوهای رییس کلانتری کیف تماشاگر را کوک میکند،حتی در ملودرام«آواز قو» چون تابوتی شکسته میشود و پلیس محبوب تماشاگر خودش را در کنار قهرمان قصه قرار میدهد مخاطب حظ میکند اما وقتی موضوع سینمای جنایی پیش میآید همه منتظرند نقطه ضعف فیلمنامه و کارگردان را در پرداختن به داستان بیابند و آن را بزرگتر از حد جلوه دهند.
باز هم اشکالات عدیده در فیلمنامه،غیر قابل باور بودن و بیاساس بودن نقش پلیس و پرداخت سطحی و ناپختهی شخصیتهای پلیسی و ساختار کلی آنها،آنچنان با نمونههای خارجی فیلمهای روز فاصله داشته که نگوونپرس!حتما در وهلهی اول عدم دستیابی فیلمسازان ایرانی به زیرساختهای این نوع سینما را سدی در راه پیشرفت این ژانر عنوان میکنیم،اما وقتی برای نوشتن فیلمنامههای جنایی فکری نیست و یا شهامتی از سوی کارگردانان بنام سینمای ایران در ساخت این نوع فیلمها یافت نمیشود آنگاه سرمایهی میلیاردی هم نخواهد توانست اثری قابل دفاع خلق کند."