خلاصه ماشینی:
"دوم اینکه،رفتارهای برونی و غیرکلامییی که فیلمنامهنویس برای انتقال خصوصیات اصلی شخصیتها برمیگزیند باید هم دقیق باشند و هم واضح،اما این دقت و وضوح محدود است و قوهی تخیل تماشاگر(یا خواننده)را به مانند شیوهی نشانهی کلامی برمیانگیزد.
سوم اینکه،فیلم جهان بیرونی را ترسیم میکند،به سخن دیگر جهان را آنگونه که هست نشان میدهد،ولی شخصیتپردازی فیلمنامه از تشریح احساسات و افکار ذهنی شکل میگیرد؛به عبارت دیگر،فیلمنامهنویس باید راهی بیابد تا مضمونی ذهنی و درونی را در چارچوبی عینی از نمودی خارجی برخوردار سازد.
بنابراین کار فیلمنامهنویس خلق شخصیتهای چندوجهی در مدت زمان بسیار کوتاه نمایش فیلم است،آن هم از طریق رفتارهای بیرونی که احساسات و افکار ذهنی را منتقل کنند؛ بیتردید چنین کاری به سادگی ممکن نیست.
کشف و خلق کنشهایی بزرگترین وظیفهی شماست و بیشترین خلاقیت و ابتکار را (به تصویر صفحه مراجعه شود) کنش احساسات و افکاری است که نمود عینی پیدا میکنند؛ به عبارت دیگر،کنش رفتاری درونی است که به منصهی ظهور میرسد میطلبد."