خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) فیلمنامهی سینمای ایران مهدی نصیری (عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران) نگارش فیلمنامه به عنوان بستر اصلی و محور پیوند عناصر سینمایی یکی از مهمترین مراحل شکلگیری و تولید فیلم است که متأسفانه در سینمای ما دچار کاستیها و آسیبهای فراوانی است.
در واقع فیلمنامهنویسی هنوز قدرت و استقلال پیدا نکرده و در جریان تولید همواره وابسته به عناصر دیگر و تحت سلطهی کارگردان است و به همین دلیل این کارگردان است که خودش را به فیلمنامه تحمیل میکند و فیلمنامه هیچ قدرتی در مقابل سایر عناصر و حوزههای دخیل در تولید ندارد.
به نظر من بهترین نمونهی جریان فیلمنامهنویسی ایرانی طی سه دههی اخیر پیگیری و بررسی روند دیروز تا امروز فیلمنامههای کارگردانی مثل مسعود کیمیایی است؛فیلمنامهی آثار این کارگردان در اسارت قدرت خود او(به عنوان فیلمساز و مدیر پروژه)مدام خودشان را تکرار میکنند و هربار کاستیهای بیشتر و آسیبهای جدیتری را متحمل میشوند."