خلاصه ماشینی:
"روشن است که رویکردهای ملی،فرهنگی و هنری ما ریشه در تمدن قدرتمند ایرانی داشته است،تمدنی که جزو معدود بازماندگان تمدنهای متلاشی شده در طول تاریخ بشری بوده و حضور و بقای پویشهای منقطع و بیسامان پویانمایی ایران مستلزم پیوستگی با حلقههای قدرت تمدن و فرهنگ خودی است.
اشاره:یکی از مواردی که موجب شکلبخشی مکاتب هنری پویانمایی در جهان شده است و آنها را از یکدیگر ممتاز نموده،علاوه بر خلاقیت و نوآوری هنرمندان، حضور ویژگیهای قومی،فرهنگی،مذهبی، تاریخی و حتی سیاسی-اجتماعی ملتها در آثار هنریشان بوده است.
به روایتی حدود پنجاه و هفت سال بعد از ورود سینما به ایران اولین فیلم پویانمایی ایرانی با الهام از کارتونهای دیزنی به مدت 2 ثانیه با نام «ملا نصر الدین»توسط«اسفندیار احمدیه» با تلاش و پیگریهای فردی و به وسیلهی یک دوربین 61 میلیمتری که بر روی یک نردبان ساختمانی نصب شده بود،فیلمبرداری گردید.
نقاط اتکای پویانمایی آغازگران رویکردهای فرهنگی-هنری در پویانمایی ایرانی که در دهههای نخستین پویانمایی در ایران اتفاق افتاده بود،مبتنی بر دستاوردهای هنر ایرانی و منعکسکنندهی نوع نگرش فردی هنرمندان به خصوص تصویرسازان زمان نسبت به کتاب و فیلم بود.
ارتباط علمی-هنری محدود ایران با شیوهها و آثار پویانمایی جهان باعث شده بود که هر هنرمندی از شیوههای شخصی خود و همچنین علایق و سوابق هنری که داشت بهرهمند شود.
دلایل توقف حرکتهای هنری آغازگران 1-تولید منقطع و یا جشنوارهیی:برخی از این دست فیلمهای اولیه،از نظر محتوا و بیان مضمون برای روشنفکران جامعه ساخته شده بودند و کمتر فیلمی ویژهی گروههای سنی متفاوت کودکان ساخته شده بود."