خلاصه ماشینی:
"بررسی فیلنامهی روز هشتم نوشتهی ژاکو وان دورمال(قسمت دوم و آخر)آشنایی با آموزههای روانشناسانهی کارل یونگ و میشل فوکو امین علیکردی در شمارهی پیش در مورد تحلیل شخصیتهای فیلم در روز هشتم، برمبنای کهن الگوها که در نظریههای روانشناسانهی کارل یونگ دارای تعاریف خاص است مطالبی را مطرح کردیم و دانستیم اصل این واژهی یونانی به معنای الگویی بود که چیزهای همانند را از روی آن میساختند ولی بعدها در فرهنگ غربی در معانی دیگری به کار برده شد،از جمله در روانشناسی کارل گوستا یونگ اصطلاحی است برای ایده یا نحوهی تفکر ارثی که از تجربههای کهن قوی مشتق شده و در ناخودآگاه جمعی هر فرد حضور دارد؛مثلا مام بزرگ،پیر دان فیلم«روز هشتم»با توجه به این مقدمه میتواند،برای ما،از جهت بازگشت به جهان معنا بسیار تذکردهنده و باارزش تلقی شود.
او پس از جدایی یونگ با موشکافی ذهن انسان و ناخودآگاه جمعی و فردی بشر و همچنین کهن الگوها و خاطرات و تجربیات گذشتهی بشر، نتایج مفیدی برای بشر و علم روانشناسی به دست آورده است از فروید سفر پرآسیب گذر از بحران میانسالی را آغاز کرد.
سرانجام جلد دوم تاریخ رهیافت جنسی با عنوان«کاربرد لذات»چند هفته پس از بستری شدن او در بیمارستان منتشر شد و با فاصلهی چند هفته پس از آن،جلد سوم این مجموعه به نام«دغدغهی نفس»انتشار یافت و بدین ترتیب مجموعهیی که قرار بود در 6 مجلد تاریخ رهیافت جنسی از آغاز به اکنون را تشریح کند،پایان گرفت،میشل فوکو در 3 ژوئن 4891 بر اثر بیماری ایذر درگذشت(یزدانجو پیام،4،0831)* منابع 1-اکبری عباس،ساختار اسطورهیی در فیلنامه،تهران،نیلوفر،شمارگان 0022 نسخه،6831 2-پاکباز رویین،دایره المعارف هنر،تهران،فرهنگ معاصر،چاپ چهارم،3831 3-رحیمیان بهزاد،راهنمای فیلم،تهران،روزنه،جلد سوم بخش دوم،چاپ اول،5831 4-سلطانیه محمود،انسان و سمبولهایش،تهران جامی،شمارگان 0003 نسخه،1831 5-ضیمران محمد،دانش و قدرت،تهران،هرمس،شمارگان 0022 نسخه،5831 6-دانش مهرزاد،سینما و ماورا،ماهنامهی صنعت سینما،شمارهی 64،اردبیهشت 5831 7-کرمپور مهسا،تحقق آرزو،فصلنامهی ارغنون،شمارهی 12،بهار 2831 8-باباگلی محمد رضا،تلویزیون،ماهنامهی صنعت سینما،شمارهی 8،اسفند 1831 9-ولیانی فاطمه،تاریخ جنون،تهران،هرمس،شمارگان 0002 نسخه،4831 01-یزدانجو پیام،فوکو،قدم اول،تهران،پژوهش شیرازه،شمارگان 0022 نسخه 9731"