خلاصه ماشینی:
"این مسئله چنان در چند سال اخیر سمتوسو قوت پیدا کرده است که میتوان به راحتی ایسمی دیگر را به دنیای مکاتب فانتزی اضافه کرد؛برای مثال«راجر ابرتیسم»2 با یک مطالعهی میدانی نه چندان هزینه بر و طاقتفرسا،در سراسر نوشتههای کوتاه و بلند منتقدان سینمایی امروز ایران دیده میشود.
هرچند این عبارت در ایران به یک کلیشه تبدیل شده است،اما در فضای تارنمای جهانی -اینترنت-اگر رسانهیی چنین چیزی هم به عنوان شعار روی خروجی خود قرار ندهد،باز هم قائم به ذات بودن نویسندگان با خواندن چند مقاله در سایت،وب سایت،وبلاگ و حتی کامنتهای ریز و درشت بلاگرها به راحتی حس میشود، در صورتی که بسیاری از منتقدان حرفهیی وطنی،چنین شخصیت پایداری را،نه تنها در مجموعه آثار خود،بلکه در طول و عرض یک اثر خود ندارند؛بهطور مثال یک منتقد وطنی در مواجهه با یک فیلم،بنا بر سنتهای معمول،اگر انتقادی میکند آن را با برگ ریحانی از تعریف و تمجید میآراید تا مگر به ذائقهی مسئولان و دستاندر کاران و دیگران خوش آید و کمتر تلخی نقد احساس شود!
از آنجایی که نقد کلاسیک فیلم بنا بر عقیدهی برخی پرکردن خلاء بین مردم و اندیشمندان9قلمداد میشد-میتوان هنوز هم بر این باور بود-اما امروزه با در نظر داشتن اینترنت و نوشتههای فراگیر و قابل دسترس از طرف مردمی که عموما تریبونی برای اظهار نظر ندارند میتوان اینگونه تلقی کرد که نقد در مفهوم تازهی01خویش میتواند عصای دست متقابلی بین تودهی مردم با سینماگران و فیلمنامهنویسان و البته سرمایهگذاران باشد."