خلاصه ماشینی:
"این شیوهی نقدنویسی در اصل یک دلیل ویژه دارد و آن تنبلی نویسندگان این مطالب برای مطالعه و مشاهدهی آثار مرتبط با فعالیتشان است که عملا باعث شده مقولهی نقدنویسی در دورهی حاضر در کشور ما بسیار تنزل کند و متأسفانه با جا افتادن این شیوه و خواننده پیدا کردن این دسته از منتقدان،به علت توأمان قحط الرجال و احساساتی بودن متون، رفتهرفته تعداد کسانی که به مقولهی نقد چه در مقام نویسنده و چه در مقام خواننده به شکلی علمی نگاه میکنند روز به روز کمتر میشود و بزرگترین آسیب این مسئله،رخ دادن همان اتفاقی است که مل بروکس در فیلمش به طنز از آن یاد میکند و در ابتدا نیز ذکر شد؛یعنی نزول منتقد از جایگاه یک واسط بین فیلمساز و تماشاگر در روشن کردن نقاط مبهم و پیچیدهی فیلم به کشی که با صدایی بلندتر از صدای تماشاگر فریاد میزند از فیلم خوشش آمده یا بدش آمده است و درنتیجه به علت کمیاب بودن فیلمهای خوب و کمبود فیلمهای متوسط و فراوانی فیلمهای بد و بسیار بد در بین تولیدات داخلی،اتفاقی که میافتد این است که دایم داد و فریاد این دستهی مثلا منتقد از فیلمهای اکران شده به هواست و وقتی خوانندگان،که با مکرر تماشا کردن فیلمهایی که از بدی گویا باهم مسابقه گذاشتهاند سلیقهشان به باد رفته است،در متون این منتقدان غیر از بد و بیراه صرف به فیلم و سازندهاش هیچ مطلب مستدل دیگری نمییابند بعد از مدتی فقط برای فیلمهایی که خوششان آمده دنبال نقدهای توأم با تحسین و تمجید میگردند و کسانی که نظری مخالف داشته باشند را بیسواد و متکبر میدانند و چه بسا منتقدانی که برای به دست آوردن اقبال عمومی گاه با کارگردان و تهیهکنندهی فیلم از در دوستی درآمده و نقد مثبتی نیز بر فیلمی مینویسند تا هم عایدی،هم طرفدار و هم منبع درآمد بعدیشان تأمین شود."