خلاصه ماشینی:
"بیضایی که با به کارگیری توانمندانهی همه عناصر ممکن در یک فیلمنامهی خوب،برای پیوند پارههای از هم پاشیدهی تنی واحد و بازگرداندن زندگی واقعی او و نگریستن خویش در برابر حقیقت آینهیی که نسل در نسل او را نشان میدهد،بر مفهوم سازندگی،زندگی،حال،بهروی و پیشروی تأکید دارد،با این همه اصرار و تأکید مبالغهآمیز بر وجود نیاکان در خاک خفته-که البته شناسایی آنها لازمهی خویشتنشناسی و موقعیتیابی است-از حرکت در جهت بازیابی هویت در شناخت گذشتگان به منظور باروری و بالندگی زندگی حال باز میایستد و تکرارهای عریانش گاه رنگ وابستگی به نیاکان و نوعی تعصب نژادی را به خود میگیرد و این البته با جامعهی آرمانی که کلیت فیلمنامه سعی در نزدیک شدن به آن دارد مغایرت میورزد،زیرا در نهایت جامعهیی که بیضایی در دیباچهی نوین شاهنامه به آن میرسد،جامعهیی در حال زوال نیست،بلکه جامعهییست که دارد سربلند میکند و بر پای خویش میایستد و من در مختصری که گذشت به اجمال به تحلیل این فکر و پیوند و ارتباط آن با دیگر فکرهای موجود در فیلمنامه پرداختهام و در مبحثی که خواهد آمد به شخصیتها و نشانههای موجود در متن و ارتباطشان با یکدیگر-البته در حد و حدود این مقال-میپردازم."