چکیده:
این پژوهش در صدد کشف نحوهء بهردهبرداری از خدمات تلفن همراه در محیطهای آموزشی،و نوع استفاده از این وسیله در میان دانشجویان است،و به بررسی برداشت دانشجویان نسبت به کاربردهای تلفن همراه در خدمات کتابخانهای و اطلاعرسانی میپردازد.
در این پژوهش از مرور پیشینه برای بررسی نوع کاربرد2گوشی بیسیم در مؤسسات آموزشی استفاده شد،و پیمایشی برای جمعآوری دادهها از 206 نفر از دانشجویان دورهء کارشناسی،در دو دانشکده از دانشگاه دولتی مالزی3برای کشف آگاهی و برداشت پاسخگویان،و نوع گوشی بیسیم مورد استفادهء آنها به عمل آمد.یافتهها برداشت پاسخگویان را نسبت به کاربرد خدمات بیسیم دستی در زمینهء خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی کاملا مثبت نشان داد.در صد بالایی از دانشجویان رضایت خود را نسبت به استفاده از چنان خدماتی در صورت ارائه نشان دادند.محدودیت این مطالعه به قابلیت تعمیم نتیجه به دیگر گروههای کاربران مربوط میشود. برای کسب اطلاعات کافی در این زمینه لازم است پژوهشهای بیشتری در طراحی رابط و بازیابی اطلاعات تجهیزات کوچکتر که با محدودیت پهنای باند کمتر نیز مواجه هستند،اجرا شود.انتظار میرود،یافتهها برای کمک به فراهمآورندگان اطلاعات مانند کتابخانهها و فراهمآورندگان خدمات ارتباطات راه دور بوده باشد،بهطوری که طراحی سیستمی برای دسترسی مؤثر به انواع خدمات کتابخانه و اطلاعرسانی با استفاده از تلفن همراه را ممکن سازد.
خلاصه ماشینی:
"به نظر وی،اطلاعاتی که از طریق پیامک متمرکز میتوان به کار گرفت،مواردی است مانند -خواندن فهرستها،فهرست کتابهایی که در کتابخانه موجود است؛ -اطلاعات دانشگاهی دربارهء دانشجویان؛ -یادآوریهایی دربارهء تکالیف سخت؛ -لینکهای وب؛ -پیامهای فوری و اضطراری؛ -اعلانها-اندیشهها/وقایع مربوط به هفته،اطلاعاتی دربارهء فعالیتهای تازه،تحو لاتی در فرانماها؛ -برنامهء[نحوهء درخواست از طریق]تلفن همراه:این پیام به مربیان/معلمان/آموزش یاران/استادان راهنما کمک خواهد کرد تا به ایجاد و نوشتن نیازهایی که از طریق سیستمهای رایانهای میتوان مرتفع ساخت کمک میکند[درواقع به کمک این پیام به کاربران آموزش داده میشود که چگونه به طرح درخواستهای خود از طریق سیستمهای رایانهای از جمله تلفن همراه اقدام کنند].
امروزه،همگرایی تلفن همراه و اینترنت از طریق استاندارد«وپ»برای کتابخانهها فرصتی واقعی برای گسترش فناوری گوشی بیسیم به منظور ادارهء عملیات خدمات ذیل فراهم میسازد: -بررسی پیشینههای کتابهای امانت داده شده؛ -ارسال هشدار به دیرکرد کتابها؛ -ارسال هشدار به جریمههای واریز نشده؛ -دریافت یادآوری برای برگشت فقرههایی که بهزودی در کتابخانه لازم خواهد بود؛-تمدید فقرههای کتابخانهای؛ -خدمات پاسخ به پرسشهای مرجع؛ -دریافت اعلانهای متنی دربارهء منابع تازه در وبسایت کتابخانه؛ -ارسال اعلان کتابخانه دربارهء اخبار کتابخانه؛ -تماس با کتابدار برای دریافت کمک.
-کسب اطلاعات با استفاده از اپک/پایگاههای دادههای کتابخانه؛ -بررسی پیشینههای کتابهای امانت داده شده؛ -کسب هشدارهایی دربارهء دیرکرد کتابها؛ -کسب اطلاعاتی دربارهء جریمههای واریز نشده؛ -تمدید اقلام کتابخانه؛ -دریافت یادآوریهایی برای برگرداندن اقلام کتابخانه که بهزودی لازم خواهد شد؛-خدمات پرسوجوی مرجع؛ -سایر؛ -هیچکدام:چرا؟ سؤال بعدی در پی استخراج اطلاعاتی دربارهء این است که آیا پاسخگویان در صورت ارائهء خدمات سیاهه شده در بالا،داوطلب استفاده از آن خدمات خواهند شد یا خیر،در قالب سادهء بلی و خیر طرح شد."