چکیده:
الیوت آرونسون که ویژگی اصلی او توان جمع میان وقت علمی و شیوایی بیان در تدریس و تألیف است.در این کتاب با استفاده از مثالهای متنوع و عینی به موضوعات اساسی اقناع و تبلیغ میپردازد.
استفاده از بار عاطفی کلمات، بهرهبرداری از برچسبهای کلامی، استفاده وسیع از مغالطات غیرصوری و قیاس معالغارق، استفاده از معانی ضمنی و روانشناسی شایعه از جمله موضوعاتی است که زمینه تأثیرگذاری و اقناع را فراهم میکند.
در مهمترین بخش کتاب از روشهای مقابله روانی با شیوههای اقناع بحث میشود.در دورهای که مردم از هر سو در تیررس تبلیغات تجاری، سیاسی و ایدئولوژیک قرار دارند.انتشار چنین کتابی را باید غنیمت شمرد.
تاکنون دو کتاب از آثار الیوت آرونسون روانشناس اجتماعی معاصر آمریکایی به فارسی ترجمه شده است. کتاب«حیوان اجتماعی»سالها پیش با همت دکتر حسین شکرکن با عنوان«روانشناسی اجتماعی»ترجمه و بارها توسط انتشارات رشد تجدید چاپ شده و اینکه آخرین اثر او که با همکاری دانشجویش آنتونی پراتکانیس نوشته شده است به همت دکتر کاووس سید امامی و با کمک محمدصادق عباسی ترجمه و توسط انتشارات سروش در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"آرونسون در آن فصل که با نام ارتباط جمعی و تبلیغات و متقاعدسازی نوشته شده بود، به اجمال اصول و شیوههای افزایش اثربخش ارتباطات اقناعی را فهرستوار مورد بحث قرار دادهبود و در این کتاب جدید به تفصیل و با استفاده از مثالهای متعدد و متنوع و کاملا عینی در 37 فصل که-برای هریک عنوانی جذاب برگزیده است-به پنج موضوع اساسی در حوزه اقناع و تبلیغ میپردازد.
مسایلی مانند:روانشناسی کلمات، استفاده از بار عاطفی و ابهام کلمات و بهرهبرداری از برچسبهای کلامی، ایجاد تصاویر ذهنی از جهان پیرامون و مهمترین مسایل روز( gnittes adnega ) توسط رسانهها، استفاده وسیع از مغالطات غیرصوری و قیاسهای معالفارق، طرح حساب شده و جهتدار سؤالات و تغییر ماهرانه کلمات در پرسشها، استفاده از معانی ضمنی و آثار مقابلهای و روانشناسی شایعه و شبه واقعیتها و آگهیهای فریبنده در رسانهها در این بخش به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار گرفته است."