چکیده:
اقتصاد وساختارهای اقتصادی درساخت ،شکل دهی وتوسعه فضای زندگی انسانها عاملی تاثیر گذار و مهم به شمار می آید. در نگرش های جغرافیایی روند تولید، حمل و نقل ، مبادله ، تغییر شکل و مصرف محصولات مورد نیاز انسانها، برخواسته میل ، روان ، باورها و رفتار آنان بسیار اهمیت دارد. بازارهای هفتگی از گذشته های دور تا کنون بعنوان مراکزی برای انجام مبادلات ضروری و مورد نیاز، به حیات خود ادامه داده اند. شاید این ادعا که بازارهای هفتگی برجای مانده از شکل اولیه بازارها در جوامع ابتدایی بشر هستندکه تا کنون نیز کارکردهای خود را حفظ نموده و در اقتصاد جوامع نقش بازی می کنند- ادعایی درخور و قابل اعتماد باشد. حوزة نفوذ و اطراف شهرها به اضافة دیگر نقاط روستایی در منطقه ، کالا و تولیدات خود را عرضه و از مصنوعات و کالاهای شهری خریداری می نمایند. از سویی فاصلة کم نقاط روستایی با یکدیگر و در کل شهر صومعه سرا و تولم شهر و نیز مراکز تشکیل بازارهای هفتگی و آسان بودن حمل و نقل و رفت و آمد روستاییان و مازاد تولیدات اقتصادی در مکان گزینی اولیه بازارها بسیار موثر و جزو عوامل اصلی به شمار می آید.
خلاصه ماشینی:
از سویی فاصلة کم نقاط روستایی با یکدیگر و در کل شهر صومعه سرا و تولم شهر و نیز مراکز تشکیل بازارهای هفتگی و آسان بودن حمل و نقل و رفت و آمد روستاییان و مازاد تولیدات اقتصادی در مکان گزینی اولیه بازارها بسیار مؤثر و جزو عوامل اصلی به شمار می آید.
واژه های کلیدی : بازار،بازارهفتگی ، توسعه روستایی شهرستان صومعه سرا مقدمه عامل اقتصاد وساختکارهای اقتصادی درساخت فضای زندگی انسانها مؤثر است جغرافیای اقتصادی بستری برای مطالعه نگرش های جغرافیایی فرآیند تولید، حمل و نقل ، مبادله ، تغییر شکل و مصرف تولیداتی که بر اثر ابتکارات انسانی استحصال می شود فراهم می آورد.
١ - فرید، یدالله ،١٣٧٩-شناخت شناسی و مبانی جغرافیای انسانی ،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر ،چاپ نخست ، صص ٤٣٨-٤٣٧ با توجه به مطالعات انجام گرفته وآزمون فرضیه های پژوهش ، نتایج حاصله حاکی از آن بود که زمینه و هسته اولیه شکل گیری کلیه شهرهای واقع در محدودة مورد مطالعه بازارهای هفتگی بوده و تشکیل اینگونه بازارها، بیانگر ارتباط مستقیم و نزدیک جامعه شهری با جامعه روستایی است ، ضمن آنکه در بازارهای هفتگی روستائیان خریدار و فروشنده همدیگر را می شناسند.
با بررسی سیستمی بازارهای هفتگی شهرستان صومعه سرا تأثیر نقش عوامل جغرافیایی در ایجاد بازارهای هفتگی و استمرار آنها ونیز تنوع تولیدات و سهولت دسترسی وجود مراکز زیستی پرجمعیت در حوزة نفوذ بازار هفتگی و کارکرد های اجتماعی – فرهنگی متنوع این بازارها به عنوان عوامل روستایی و زایش شهرهای جدید، قابل توجه وتأمل می باشد که خود می تواند به برنامه ریزان اقتصادی درجهت خط دهی وبرنامه ریزی در رابطه با توسعه مناطق روستایی کشور کمک قابل توجهی رساند.