خلاصه ماشینی:
"کتاب در سه بخش اصلی شامل 11 فصل تدوین و تنظیم شده است؛ در فصل مقدماتی کتاب ویراستار کتاب،کای حافظ،که خود پژوهشگر ارشد مطالعات خاورمیانه در مؤسسات تحقیقاتی آلمانی است،دربارهی الگوهای سیاسی و اجتماعی تغییر در رسانههای جمعی خاورمیانه نوشته است؛در بخش اول تحت عنوان«کنترل و مالکیت رسانهها»طی چهار فصل که اولی مروری است کلی بر وضع گسترش و تنوع یافتن و نیز درعینحال کساد و رکود رسانههای گروهی در کشورهای عربی،به وضع رسانههای سه کشور مصر،عربستان سعودی و اردن توجه خاص شده است؛بخش دوم تحت عنوان«رسانههای گروهی و توسعه»نیز در چهار فصل تنظیم شده که سه فصل نخست به تأثیر رسانههای جدید در کشورهای عرب منطقه اختصاص دارد و فصل چهارم این بخش که فصل هشتم کتاب است به رابطهی متقابل ارتباطات سنتی و رسانههای جدید در ایران و پاکستان پرداخته است؛بخش سوم کتاب تحت عنوان«رسانهها و فرهنگ»در دو فصل تأثیرات فرهنگی رسانهها را بررسیده است."