چکیده:
هر سازمان و نهادي براي تداوم حيات خود، نيازمند ارتباط با مردم و مخاطبان خود و تاثيرگذاري در اذهان آنان مي باشد، كه در سازمانها اين وظيفه مهم واستراتژيك به عهده واحدهاي روابط عمومي گذارده شده است. روابط عمومي امروزه بايد به دنبال شيوه هاي نوين مديريت ارتباط با مخاطبان سازمان و تعامل حداكثري و دافعه حداقلي باشد. روابط عمومي تنها واحدي در سازمان است كه مي تواند تنظيم كننده يك رابطه موثر بين مديريت، كاركنان و مخاطبان بيروني سازمان باشد و حتي تعاملات بين سازماني را براي توسعه و پيشرفت طرح هاي اجرايي سازمان برنامه ريزي و توسعه دهد و به نوعي مديريت مشاركتي به مفهوم واقعي آن را به منصه ظهور گذارد لذا بررسي وضعيت نظام اطلاع يابي ازمخاطبان برون سازماني تامين اجتماعي به عنوان يك مطالعه موردي درسطح شهر تهران تعيين گرديده كه براساس آن مشخص شود كه چگونه ارتباط وتعاملي بين سازمان تامين اجتماعي با انبوه مخاطبان و خدمات گيرندگان آن برقراراست و نقاط ضعف و قوت اين ارتباط چيست و به چه راهكارهاي براي اصلاح و بهبود اين رابطه مي توان دست يافت، جامعه آماري اين تحقيق را بيمه شدگان 32 شعبه تهران شامل شده است. در اين تحقيق از روش پرسشنامه براي سنجش و روش مستقيم براي كسب داده ها استفاده شده است. براساس نتايج تحقيق حدود 57.3 درصد از پاسخگويان بيان كرده اند كه در خصوص خدمات درماني بيمه شدگان به آنها اطلاع رساني خوبي شده ولي درخصوص مقرري بيمه شدگان و كمك هزينه ازدواج و حمايت در برابر حوادث و بيماري اطلاع رساني كمي صورت گرفته است . بيشترين روش آشنايي با خدمات، وظايف و ماموريتهاي سازمان تامين اجتماعي از ديدگاه پاسخگويان گزينه سايت و خبرگزاري ها با 31.5 درصد مي باشد و كمترين گزينه مطبوعات و ساير بوده است. سايت سازمان با 41 درصد فراواني بيشترين پل ارتباطي و اطلاع يابي سازمان تامين اجتماعي با پاسخگويان وخدمات گيرندگان سازمان راشامل شده است. نتايج نشان داد بين رضايتمندي مخاطبان بيروني با نظام جامع اطلاع يابي داراي همبستگي مثبت و برابر وجوددارد. همچنين بين نوع برنامه ريزي با نظام جامع اطلاع يابي رابطه معنا داري وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی وضعیت نظام اطلاع یابی ازمخاطبان برون سازمانی تامین اجتماعی (مطالعه موردی شهر تهران) شهناز هاشمی 1 عبداله دارایی 2 چکیده: هر سازمان و نهادی برای تداوم حیات خود، نیازمند ارتباط با مردم و مخاطبان خود و تأثیرگذاری در اذهان آنان میباشد، که در سازمانها این وظیفه مهم واستراتژیک به عهده واحدهای روابط عمومی گذارده شده است.
روابط عمومی تنها واحدی در سازمان است که میتواند تنظیم کننده یک رابطه موثر بین مدیریت، کارکنان و مخاطبان بیرونی سازمان باشد و حتی تعاملات بین سازمانی را برای توسعه و پیشرفت طرحهای اجرایی سازمان برنامه ریزی و توسعه دهد و به نوعی مدیریت مشارکتی به مفهوم واقعی آن را به منصه ظهور گذارد لذا بررسی وضعیت نظام اطلاع یابی ازمخاطبان برون سازمانی تامین اجتماعی به عنوان یک مطالعه موردی درسطح شهر تهران تعیین گردیده که براساس آن مشخص شود که چگونه ارتباط وتعاملی بین سازمان تامین اجتماعی با انبوه مخاطبان و خدمات گیرندگان آن برقراراست و نقاط ضعف و قوت این ارتباط چیست و به چه راهکارهای برای اصلاح و بهبود این رابطه می توان دست یافت، جامعه آماری این تحقیق را بیمه شدگان 32 شعبه تهران شامل شده است."