چکیده:
در عصر حاضر، جریانی تندرو در میان اهل سنت تلاش دارد با بازخوانی متون تاریخی، شیعه را به تاریخ سازی و جعل و تحریف گزارشهای تاریخی متهم سازد. عبدالعزیز نورولی یکی از نمایندگان این تفکر است که در کتاب اثر التشیع علی الروایات التاریخیة کوشیده تا با همین حربه، بستر مناسبی برای طرد و حذف اخبار و احادیث شیعی فراهم آورد.این پژوهش در دفاع از تاریخنگاری شیعه، به بررسی و نقد روش، و گزیدهای از اسناد و محتوای کتاب نورولی پرداخته و دور بودن آن از نقد عالمانه و منصفانه را نشان داده است.
خلاصه ماشینی:
فقط وجه منفی این گفتهها را مستند خود قرار داده است؛ 89 برای نمونه برخی از رجالیون سنی همانند ابوالفتح ازدی محمد بن حسین بن احمد موصلی (م 374 ق) با وجود آنکه خود و آثارش را اهل سنت ضعیف 90 و نظرات رجالیاش را غیر معتبر شناختهاند 91 و گفتهاند دچار تندروی و ظلم در حق دیگران میشد، 92 ولی فراوان مورد استناد واقع شده است؛ همچنین ابراهیم بن یعقوب سعدی جوزجانی که به تصلب در مذهب و بر اثر آن خروج از حد شریعت متهم گشته، 93 اما کتاب احوال الرجال او از مصادر اصلی نورولی است.
محمد بن جریر طبری، تاریخ طبری، (بیروت: مؤسسه اعلمی، بیتا)، ج 2، ص 63؛ محمد بن احمد بن ناصر شافعی باعونی، جواهر المطالب فی مناقب الامام الجلیل علی بن ابی طالب، تحقیق محمد باقر محمودی، (قم: مجمع احیاء الثقافة الاسلامیه، 1415 ﻫ)، ج 1، ص 80؛ عبدالحمید بن هبة الله بن محمد بن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، (قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1404 ق)، ج 13، ص 211؛ ظرت بن ابراهیم کوفی، التفسیر، تحقیق محمد کاظم چاپ اولی، (تهران: وزارت ارشاد اسلامی، 1410 ق)، ص 302؛ علی بن حسن بن هبة الله دمشقی ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، تحقیق علی شیری، (بیروت: دارالفکر، 1415ﻫ)، ج 42، ص 49؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج 1، ص 146؛ جلال الدین عبدالرحمن سیوطی، الدر المنثور، (جده: دارالمعرفه، 1365 ﻫ)، ج 5، ص 97 (که کاملا تقطیع و تحریف کرده است).