چکیده:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﻘﺶ ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ در ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﻮد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻣﺤﻘﻖ اردﺑﯿﻠﯽ ﺷﻬﺮ اردﺑﯿﻞ در ﻧﯿﻢ ﺳﺎل اول 1394 ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ 66 ﻧﻔﺮ از داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﺑﻮدﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪای ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری دادهﻫﺎ از ﻣﻘﯿﺎس ﺻﻤﯿﻤﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯿﻠﺮ، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ آﮐﺴﻔﻮرد و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺎﺳﻼخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺑﻪ روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ارﺗﺒﺎط ﻣﻨﻔﯽ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ و ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ وﺟﻮد دارد (0/005 >P). ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﯽ 60 درﺻﺪ از ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮد. داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺎ ﺷﺎدﮐﺎﻣﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ، ﻓﺮﺳﻮدﮔﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮی را ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
"واژه های کلیدی: صمیمیت اجتماعی، شادکامی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان مقدمه فرسودگی ،١ یک نشانگان روان شناختی است که در دهه ٧٠ میلادی توسط فرودنبرگر٢مطرح شد و در حقیقت حالتی از خستگی ذهنی و هیجانی است که از فشار بالای نقش ، محدودیت زمانی و فقدان منابع لازم برای انجام وظایف محوله ناشی می گردد (توپینن تانز، اجاروی، وانن ، کالیمو و جاپینن ،٣ ٢٠٠٥؛ میکائیلی، افروز و قلیزاده ، ١٣٩١؛ نریمانی، عالی ساری نصیرلو و موسی زاده ، ١٣٩٣) و پیامد هایی چون اضطراب ، افسردگی، بی خوابی، افت عزت نفس ، سوء مصرف مواد، غیبت از کار، کاهش تعهد، کاهش عملکرد و افزایش مشکلات سلامتی را به دنبال دارد (ماسلاخ ، شوفلی و لیتر،٤ ٢٠٠١؛ ملامد، شیروم ، توکر، برلیز و شاپیرا ٢٠٠٦).
با توجه به این که سوابق پژوهشی رابطه ی روشنی را بین صمیمیت اجتماعی و شادکامی با فرسودگی نشان نمی دهد و از طرفی هم فرسودگی تحصیلی، متغیری است که شیوع بالایی دارد و می تواند تأثیر بسیار مخربی بر آینده شغلی و تحصیلی دانشجویان بگذارد و همچنین سلامت روانی آنان را تحت شعاع قرار دهد، لازم به نظر می رسد که به بررسی نقش صمیمیت اجتماعی و شادکامی در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان بپردازیم که هدف اصلی پژوهش حاضر است ."