خلاصه ماشینی:
برلین در تبیین این مقوله می گوید: نخستین از دو مفهوم سیاسی آزادی که من آن را به پیروی از دیگران (مفهوم منفی) خواهم نامید, در پاسخ این سؤال مطرح می شود: چیست و کجاست آن قلمروی که در محدوده آن, شخص ـ یا گروهی از اشخاص ـ عملا آزادی دارند (یا باید آزادی داشته باشند) تا بدون دخالت دیگران آنچه را بخواهند عمل کنند و آنچنان که می خواهند باشند؟ اما مفهوم دوم از آزادی که من آن را مفهوم مثبت می نامم, در پاسخ این سؤال مطرح می شود: منشأ کنترل یا نظارت که می تواند کسی را وادار سازد که به فلان طرز خاص عمل کند یا فلان طور معین باشد, چیست و کیست؟ تفاوت این دو سؤال روشن است, اگر چه ممکن است پاسخ آنها در مواردی برهم منطبق بشود.
30 پس از آن با یادکرد مجدد تفاوت آزادی منفی و مثبت, در نهایت سخن خود, به امکان سوء استفاده جباران از آزادی مثبت نیز اشاره می کند و می گوید: پاسخ این سؤال که: چه کسی بر من حکومت می کند؟, منطقا از پاسخ سؤال دیگر که: حکومت تا کجا در زندگی من دخالت دارد؟, جدا می باشد; و سرانجام در همین تفاوت است که تقابل و رویارویی بزرگ دو مفهوم منفی و مثبت آزادی نهفته است.
آراء ملت مبنای مشروعیت حکومت اسلامی (سؤال: آیت الله به شناخت علیه کمونیست ها مشهور است (کمونیست ها را مورد اعتماد نمی داند) اما کمونیست های جوان که در تهران هستند, این روزها (نه اجبارا توده ای که دنباله روی خواسته های بخصوصی هستند) به خاطر اینکه آنها قبول ندارند که یک نفر چه شاه و چه خمینی تنها کار کند, خواستارند که یک حکومت ملی برای مردم تشکیل شود.