چکیده:
بیمه یکی از ابزارهای مفید مدیریت خطر،برای تأمین آرامش و آسایش افراد جامعه است.در میان انواع بیمهنامهها،بیمهنامههای عمر و پسانداز موقعیتی ممتاز دارند.این بیمهنامهها ضمن اینکه نیاز مالی افراد خانواده را بعد از مرگ نانآور آن تا حد امکان تأمین میکنند،از جنبه پساندازی نیز مفید هستند.علاوه بر این،برخلاف سایر انواع بیمهنامه،مبالغ پرداخت شده به عنوان حق بیمه نیز در سررسید به بیمهگذار پرداخت شده و سوخت نمیگردد.علیرغم وجود مزایای فراوان بیمهنامههای عمر و پسانداز،در ایران استقبال زیادی از این نوع بیمه صورت نمیگیرد.پژوهش حاضر،مشکلات مدیریتی این بیمهنامهها را از نگاه بازاریابان و در چارچوب فرضیههای منطبق با عنصرهای الگوی P 8 بررسی نموده است.این عناصر عبارتند از:1.اجزای محصول 2.مکان و زمان 3.فرآیند 4.بهرهوری و کیفیت 5.نیروی انسانی 6.ارتقاء و آموزش 7.شواهد فیزیکی 8.قیمت و سایر هزینهها.
خلاصه ماشینی:
"زیرمؤلفههای عنصر قیمت و سایر هزینهها -کاهش میزان حق بیمه پرداختی -دادن تخفیف به مناسبتهای مختلف -تفاوت نرخ بهره اعطایی بانکها به سپردهگذاران بلندمدت با بهره منظور شده در محاسبه حق بیمه توسط شرکتهای بیمه -شرایط پرداخت اقساط بیمهنامه و طول مدت دورههای اعتباری بیمهنامهها -عدم تطابق قیمت و سرمایه پرداختی از طرف شرکت بیمه به بیمهگذار در پایان مدت بیمهنامه با تورم در آن زمان -سطح قیمت رقبا در محصولات مشابه -تناسب قیمت با کیفیت و ارزشی ترجیحی در مقایسه با رقبا و خدمات مشابه متغیر وابسته نیز میزان تمایل به خرید بیمهنامه است.
علت اینکه عنصر قیمت و سایر هزینهها رتبه اول را بهدست نیاورده،آن است که بیمهگذار ابتدا باید از وجود مزایای بیمهنامههای عمر و پسانداز آگاهی داشته باشد تا در مراحل بعدی بتواند در مورد به صرفه بودن یا نبودن آنها برای خرید تصمیمگیری کند؛از طرف دیگر بیمهگذاری که بیمهنامه عمر و پسانداز را خریداری میکند ممکن است تنها از دید سرمایهگذاری و کسب سود اقتصادی به این محصولات نگاه نکرده و هدف عمدهاش از خرید بیمهنامه مدیریت خطر موجود و اطمینان از تأمین مالی نسبی خود و خانوادهاش در آینده باشد و چون یکی از مزایای بیمهنامههای عمر و پسانداز این است که در صورت فوت بیمه شده،سرمایه تعهد شده بدون پرداخت بقیه اقساط در سررسید پرداخت میشود و وام و دیگر تسهیلات نیز وجود دارد،بنابراین باوجوداین مزایا مشکل تورم کمرنگتر میشود."