چکیده:
تحقیق حاضر به منظور تدوین شاخصهای*تربیتی در دورهء آموزش عمومی در دو مطالعه جداگانه انجام گرفته است.در مطالعه اول به تحلیل اهداف آموزش و پرورش و کتابهای درسی مربوط به دورهء عمومی،اخذ نظر متخصصان و معلمان پرداخته شده و نسخه اولیه شاخصهای تربیتی تدوین شده است.در مطالعه دوم نظر متخصصان 6 زمینه تخصصی مربوط در خصوص شاخصهای تدوین شده اخذ شده است.نتایج تحقیق به طور کلی حاکی از آن است که از میان 112 شاخص پیشنهادی در پنج بعد اعتقادی،اخلاقی،فرهنگی-هنری،اجتماعی و سیاسی(به عنوان ابعاد تربیتی)مجموعا 49 شاخص پذیرفته شده است.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر موارد فوق،اخیرا فعالیتهای قابل توجهی در خصوص تدوین شاخصهای تربیتی در ابعاد کیفی و غیر شناختی نیز صورت گرفته است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود: مرکز ملی آمارهای آموزشی وابسته به دپارتمان آموزش و پرورش آمریکا اقدام به تدوین یک چارچوب معتبر در خصوص شاخصهای کیفیت آموزشی کرده است.
4-1-یافتههای مطالعه اول:نتایج بررس سؤال اول تحقیق:تا چه اندازه مطالعه ادبیات ارزشیابی و سنجش آموزشی میتواند به تدوین شاخصهای تربیتی کمک کند؟مطالعه ادبیات موجود در حوزه ارزشیابی و سنجش آموزشی زمینههای قابل توجهی را در تدوین شاخصها در اختیار قرار داده است که از جمله آنها میتوان به تحولات سنجش حوزه عاطفی و ابزارهای نو برای سنجش قابلیتهای این حیطه،روندهای اخیر تعلیم و تربیت فرایند مدار،چگونگی و انواع پژوهشهای انجام گرفته در تدوین شاخصهای آموزش و پرورش در قالبهای کمی و کیفی اشاره کرد.
با توجه به این که منظور از این مصاحبهها، صرفا طرح مسأله و مشخص شدن حدود و ثغور ورود به بحث بوده است مصاحبه از نوع آزاد (غیر سازمان یافته)انجام گرفته و سؤال اصلی آن این بوده است که تدوین شاخصهای تربیتی در دوره آموزش عمومی چگونه انجام خواهد شد؟نظرات صاحبنظران و معلمان در این باره زمینههای بااهمیتی را برای چگونگی ورود و ادامه روند تحقیق در اختیار قرار داده است.
در جهت عملی شدن پیشنهاد اصلی فوق، پیشنهادات زیر ارائه میشود: -شاخصهای تربیتی تدوین شده در تحقیق حاضر به صورت آزمایشی تدوین شده است،با کاربست مکرر این شاخصها میتوان از آن به عنوان ابزاری مناسب(کارنامه)برای سنجش عملکرد شاگردان در دوره عمومی و در ابعاد غیر شناختی استفاده کرد."