خلاصه ماشینی:
"{%{J{U U}بانکداری الکترونیکیدر کشورهای شمال اروپا (منقطه نوردیک) چگونگی تکوین و چشماندازهای آن1J}نوشتۀ ماتتی سوومینن مترجم:سهیل ایلداری2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) قدمه: کشورهای شمال اروپا،بهویژه فنلاند و سوئد پیشگامانبانکداری الکترونیک جهان محسوب میشوند و بالغ بر 30درصد مشتریان بانکی آنها از طریق مودم و با استفاده از رایانۀشخصی از این خدمات بهره میگیرند.
کشورهای شمال اروپا،بهویژه فنلاند و سوئد در زمینۀ گذار(انتقال)سریع به بانکداری اینترنتی در جهان پیشگام هستندو شمار شعب بانکها و کارکنان شبکۀ بانکی این کشورها بهسرعت روبه کاهش نهاده است و لازم است بانکهای اینکشورها منطق فعالیت و خدمات بازرگانی خود را مجدداتعریف نمایند.
در این مقاله در مورد کشورهایفنلاند و سوئد تمرکز داریم،زیرا سرعت توسعۀ بانکداریالکترونیک در بین این دو کشور از سایر کشورهای منطقۀدرصد نفوذ بانکدار الکترونیکی به جمعیت در منطقۀ نوردیک (به تصویر صفحه مراجعه شود)منبع:انجمن بانکداران فنلاند،دانمارک و سوئد و بانک مرکزی نروژ شمال اروپا بسیار سریعتربوده است.
نمودار 4:نسبت هزینه به درآمد بانکها در فنلاند2000-1991 (به تصویر صفحه مراجعه شود)سودآوری مناسب چندسال گذشته به همراه گسترشامکان استفاده از فنآوری اطلاعات در سایر بازارها نتایج مطلوبیرا در بازارهای بورس برای بانکهای منطقۀ شمال اروپا به دنبالداشت.
سؤال دیگری که به ذهن آدمی متبادر میشود ایناست که آیا بانکداری الکترونیکی در سراسر اروپا گسترش خواهدیافت؟آیا افزایش رقابت از طریق کاستن هزینههای ارتباط بامشتری و نیز افزایش رقابت در زمینۀ بانکداری الکترونیکی مسألۀفاصله جغرافیایی بانک و مشتری را از میان برمیدارد؟ براساس دیدگاهی دیگر،گرچه ارائۀ خدمات الکترونیکیپیچیده و دقیق افزایش یافته است ولی این امر نمیتواند منجربه کاستن هزینههای مشتریان شود و تنها کاهش رقابتپذیری رابه دنبال دارد."