خلاصه ماشینی:
"هرچند میزان جذب شیر خام تولیدی توسط کارخانههای لبنی کشور هر سال در حال رشد بوده اما سهم شیر دریافتی (جذب شده) از کل شیر خام توسط کارخانهها ناچیز است که از مهمترین مشکلات عدم جذب شیر خام میتوان به پراکندگی واحدهای کوچکتولیدکننده، ناکافی بودن مراکز جمعآوری شیر، کمبود وسایل حملونقل و کمبود تجهیزات مورد نیاز اشاره کرد.
در وضعیت فعلی، کارخانههای فرآوری و صنایع لبنی طرف قرارداد دولت به منظور افزایش تولید عملی و قابل دسترسی خود و کاهش هزینههای سربار تولید، حداکثر تلاش خود را برای کسب سهمیه بیشتر تولید شیر یارانهای میکنند اما به دلیل وجود بازار فروش تضمینی و غیررقابتی، هیچگونه رغبتی برای افزایش کیفیت محصول تولیدی ندارند.
یارانه شیر مدرسه در اجرای ماده 197 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و ماده 84 قانون برنامه چهارم توسعه در خصوص سبد مطلوب غذایی و به منظور ترویج فرهنگ مصرف شیر بین دانشآموزان و کاهش اثرهای مخرب عدم مصرف آن همانند کاهش قد و وزن، کاهش ضریب هوشی و همچنین کلسیم مورد نیاز بدن، طرح شیر مدرسه پس از اجرای آزمایشی آن در سال 1379، در سال 1386 براساس مصوبه شماره 77684/309 مورخ 10/6/1386 شورای اقتصاد(سابق)، وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مباشر تأمین و توزیع شیر مدارس ایران موظف شد، یارانه شیر مدرسه را از ابتدای مهرماه تا پایان اسفندماه سال تحصیلی 1387-1386، بین تمام دانشآموزان مقاطع پیشدبستانی، ابتدایی و راهنمایی (مدارس دولتی)، مراکز شبانهروزی کودکان بیسرپرست، مدارس شبانهروزی و کارکنان شاغل در واحدهای آموزشی یادشده با اعتباری بالغ بر 1293 میلیارد ریال برای توزیع 175 هزار تن شیر و سرانه 14 کیلوگرم، از محل ردیف 503659 قانون بودجه کل کشور اختصاص دهد (جدول شماره 2."