چکیده:
مقاله ی حاضر، حاصل یک پژوهش تجربی است که با استفاده از برنامه های آموزشی چند رسانه ای رایانه ای اجرا شده است. پس از استخراج معیارهای الگوی مطلوب و طراحی آن، برنامه ی آموزشی رایانه ای تولید شده است. ابتدا یک موضوع درسی تعلیمات اجتماعی پایه ی سوم راهنمایی، براساس الگوی موجود – الگویی که در حال حاضر اجرا می شود – و الگوی مطلوب – الگوی محقق ساخته – طراحی آموزشی شده و سپس به برنامه های آموزشی رایانه ای تبدیل شده است. برنامه های آموزشی مذکور با استفاده از نرم افزارهای تولید مالتی میدیا مانند: Photoshop, MMB و Power Point طراحی شده است. شواهد تجربی و پژوهشی، اثر بخشی الگوی مطلوب را تایید کرده اند. الگوی طراحی شده عمدتا براساس آموزه های رویکرد ساخت گرایی شکل گرفته است. الگوی «مطلوب» در مقایسه با الگوی «موجود» از اثر بخشی بالایی برخوردار است و براساس آزمون تفاوت میانگین (T-Test) تفاوت معنی داری بین میانگین های اثر بخشی آن ها وجود دارد. هدف این الگو ارتقا کیفیت آموزش نگرش ها در برنامه های درسی وزارت آموزش و پرورش ایران است. جامعه ی آماری این پژوهش، دانش آموزان مقطع راهنمایی در سال 84-83 بوده و حجم نمونه ی بررسی شده 368 نفر است. این پژوهش هر دو جنس دختر و پسر را در فرایند اجرای تحقیق، مورد بررسی قرار داده است.
خلاصه ماشینی:
"با این وجود پژوهشهای زیادی پیرامون موضوع،انجام یافته است که بهبرخی از آنها اشاره میشود: پژوهشی تحت عنوان«بررسی نحوهی تألیف کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی تحصیلی براساس تکنیک ویلیام رومی»توسط جوادیپور(1374)انجام شده که نتایج آن حاکی از وجود نارساییهایی در منابع درسی مذکور است.
باتوجه به اینکه فراگیران با مسئله مواجه شدهاند،روش بحث گروهی برای تشریک مساعی و استفاده از نظرات دیگران مورد استفاده قرار گرفته و بر غنای فرایند ytitE latnemadnuF -(1) (2)-همسوئی اولیه یعنی اینکه معلم دربرابر نگرشهای اولیهای که از سوی دانشآموزان بیان شده است موضعگیری نکند بلکه با قرارگرفتن در کنار آنها و همراهی موقتی با آنان،به ایجاد جو اعتماد متقابل پرداخته و بهصورت تدریجی به هدفهای موردنظر نایل آید.
در این راستا یک درس از دروس تعلیمات اجتماعی سوم راهنمایی با نام«حکومت و مردم»، انتخاب شد و بااستفاده از اصول الگوهای آموزشی موجود-الگویی که درحالحاضر در آموزش و پرورش مورد استفاده قرار میگیرد-و الگوی مطلوب-محقق ساخته-به طراحی آموزشی آن اقدام گردید.
بدینمعنی که باتوجه به مطالعات نظری محقق درمورد شرایط و اصول حاکم بر آموزش نگرش،راهبردها و فنونی که در این رویکرد مغفول واقع شده است،از منابع دیگر به عاریه گرفته شده و یک مدل کاملتر یا بهعبارت صحیحتر،الگویی ویژه برای آموزش نگرشهای اجتماعی میباشد، اصول آموزشی بهکارگرفتهشده در الگوی مطلوب را میتوان بهصورت زیر دستهبندی کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این پژوهش،متغیر وابسته،نگرش اجتماعی دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی بود که با ابزار محقق ساخته،مورد اندازهگیری قرار گرفته است."