چکیده:
در قرن حاضر، بیشترین تلاش جامعه پرداختن به دانش و تخصص فنی لازم برای یافتن، به کارگیری و ارزیابی اطلاعات است.ما در جامعهای غنی از اطلاعات زندگی میکنیم که میزان اطلاعات و آگاهی مردم در آن هرسال بیشتر میشود.در این مقاله مفهوم سواد اطلاعاتی و ویژگیهای فرد باسواد اطلاعاتی بیان میشود، سپس چگونگی شکلگیری و تکامل این مفهوم و ارتباط آن با کتابخانههای آموزشگاهی بررسی میشود.اهمیت جای گرفتن این مفهوم در دل فعالیتهای علمی و آموزشی با ذکر موارد تأثیرگذار و تاثیر فناوریهای اطلاعات؛و همچنین گنجاندن مفهوم سواد اطلاعاتی در استانداردهای برنامههای آموزشی در ایالت متحده دیگر قسمتهای مقاله را تشکیل میدهد.
خلاصه ماشینی:
"تکامل مفهومی یکی از اهداف اصلی آموزش برای هر دانشآموز این است که بیاموزد اطلاعات مورد نیاز را چگونه شناسایی و مشخص کند، مکان آن را بیابد و آن را سازماندهی کند، و سپس آن اطلاعات را به شیوهای روشن و مؤثر ارائه دهد (5:17).
این هدف یا رسالت به روشهای زیر تحقق مییابد:-تأمین دسترسی فیزیکی و فکری به مواد در همه قالبها؛-ارائه آموزش برای پرورش قابلیت و برانگیختن علاقه به خواندن، دیدن(یا تماشا کردن)، و استفاده از افکار و اطلاعات؛و-همکاری با دیگر مربیان در زمینه طراحی راهبردهای یادگیری با هدف برآورده ساختن نیازهای انفرادی دانشآموزان(1).
دو رویداد مهم سواد اطلاعاتی را به عرصه افکار سوق میدهند:یکی گزارش دبیر"کمیسیون دستیابی به مهارتهای ضروری" 10P}با عنوان"کارهای لازم برای مدارس"(1991)است و دیگری دستور کار ملی برای آموزش با عنوان"اهداف 2000".
سواد اطلاعاتی در ارتباطات راه دور زمانی حاصل میشود که فراگیران بدانند چه وقت از منابع پیوسته 11P}استفاده کنند؛چگونه به طور مسلط به اطلاعات دسترسی یابند؛چگونه به طور مسلط به اطلاعات دسترسی یابند؛چگونه این اطلاعات را دقیق و متناسب با هر نیاز ارزیابی کنند؛و چگونه از این اطلاعات برای انجام ارتباط مؤثر استفاده کنند.
همه دانشآموزان برای آنکه مفاهیم موجود در برنامه آموزشی مطالعات اجتماعی را بفهمند و به کار ببندند، به کار در زمینه مهارتهای سواد اطلاعاتی نیاز خواهند داشت.
بخش مربوط به"ماهیت علم"این استانداردها شناخت فرایند تحقیق، توانمندی در طراحی و انجام تحقیق، چشم اندازهای مرتبط با اندیشه انتقادی یا عادات ذهن، و دیگر رویکردهای مثبت مرتبط با یادگیری را شامل میشود(11)[که به معنی]استفاده عالی از سواد اطلاعاتی همراه با به کارگیری یک رویکرد عملی متناسب با یک موضوع خاص است."