خلاصه ماشینی:
"مثلا بازار برای جاروهایبری همان منزل اشخاص است ولیدرنتیجه تحقیقات ممکنست چنینمعلوم شود که فقط 90 صدم از اینمنازل برق دارند و فقط 60 صدم ازاز آنها قالی دارند پرسشهای دیگریممکنست افشاء نمایند که یکچهارماز این اشخاص نسبت به جاروببرقی عقیده تعصبآمیز دارند و یااینکه ممکنست با همان وسائل دستیکه دارند دلخوش هستند نسبت به بقیهاشخاص نصف از آنها ممکنست کهقبلا جاروهای برقی داشته باشند وبدینطریق بازار برای فروش اینجاروبها ممکنست بچنین وضعی تنکشود که سرانجام آن شرکت سازندهمطمئن میشود که بازار برای جاروبهای برقی را میتوان 30 صدم اضافهنمود بشرط اینکه اصلاحات و ظریفکاریهائی در مدلهای فعلی بکار برد کهبا آن نوع جریانی که این تحقیقات افشاءنموده مناسب و جور درآید.
سئوالات مفصل آیا شرکتهای انگلیسی چهتکنیکهائی برای این منظور بکار میبرندمتداولترین روشی که هنوز بکار بردهمیشود این است که یک نمونه ازاشخاص را انتخاب مینمایند و یک سلسلهپرسشهای مفصلی درباره طرز تلقیو برخورد آنها نسبت باین فرآورده وسایر اطلاعات دممکنه درباره اوضاعاقتصادیشان از آنها بعمل میآورنداین پرسشها و تحقیقات ممکنست اطلاعاتمفیدی نیست باینکه چه کسی تصمیممیگیرد کهمثلا یک جاروب برقی بخردزوج یا زوجه و اینکه چه روزنامههائیآنها معمولا میخوانند و آیا تا چقدر پولآنها حاضرند که برای این فرآوردهصرف نمایند و بدینطریق آن شرکتسازنده اطلاعات ضروری را دربارهفروش فرآورده خود بدست میآورد."