چکیده:
در مقالهء حاضر ابتدا تعاریف،اهداف،و سپس مزایای بالقوهء کتابخانههای دیجیتالی بیان میشود،کنترل دستیابی به مواد به علت جنبههای اقتصادی و مشخص نبودن حد و مرزها مورد توجه قرار میگیرد،و عناصر و عملکردهایی که کاربران مجاز به انجام آنها هستند ذکر میشود.در ادامه خطمشیهای مدیریت دستیابی به مواد و مشکلاتی که در اجرا به وجود میآید، شرح داده شده و در گام بعدی کنترل دستیابی در نظام ذخیره و توزیع اطلاعات و مسائل مطرح در آن بیان میشود که در دو مقولهء نظامهای مطمئن و بستههای ایمنی مورد بررسی قرار میگیرند. مسئلهء بعدی امنیت است که در آن به بعضی از روشهای اساسی امنیت در شبکههای رایانهای اشاره و مراحل اجرای آنها ذکر میگردد.حق مؤلف و مسائل مربوط به آن از دیگر موارد مطرح شده است که در محیط دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نیازمند توافقاتی جهانی برای فایق آمدن به محدودیتهای آن است.از دیگر بخشهای مهم در این کتابخانهها بخش مرجع است که مراحل چگونگی اجرای آن بیان شده و در نهایت به برخی محدویتهای این کتابخانهها اشاره میشود
خلاصه ماشینی:
"هستند که در کتابخانههای سنتی کار میکنند،همچنین افرادی نیز در این زمینه فعالیت میکنند که
کتابخانههای دیجیتالی مجموعههای گوناگونی از اطلاعات را برای استفاده کنندگان متعدد
ورود اطلاعات و نرمافزارهای مناسب استفاده میکنند و این ابزارها را برای سازماندهی
از جمله دلایل اساسی برای ایجاد کتابخانههای دیجیتالی این است که آنها امکان مبادلهء
بههرحال امید است کتابخانههای دیجیتالی از حالت ارائه دهندهء اطلاعات صرف خارج شده و
مواد دیجیتالی دسترسی داشته باشد،درخواست او از طریق نظام کنترل دستیابی منتقل میشود.
وجود این تعدادی از خطمشیهایی را که مدیران اطلاعاتی وضع میکنند ممکن است به لحاظ
برای نشان دادن آنها جهت مبادلهء اطلاعات نیازمند نظامهای رایانهای است.
بعضی از خطمشیها به نوعی قابل اجرا هستند که حتی روشهای فنی مناسب نیز جهت اجرای این نوع خطمشیها وجود دارد و مشخص میکند چه
دیگری نیز ممکن است در این میان وجود داشته باشند که به همین مقدار مطمئن هستند.
نظارت شده و با اهداف خاص رایانهای مورد استفاده قرار میگیرند که در این میان اگر تمام
مستند هستند و زمانی که این مورد در کتابخانههای دیجیتالی بهعنوان یک اثر مستقل در کنار هم
از سوی دیگر در کتابخانههای دیجیتالی لازم است مراجعه کننده سؤال خود را
اطلاعات و دانش به شکل دیجیتال دارند که برای این کار خود مزایایی را نیز در نظر میگیرند که
بهطور مؤثر،به اطلاعات موردنیاز دسترسی پیدا کند استفاده از خدمات مرجع است که
گسترش این نوع خدمات نیاز به استفاده از ابزارهای خاصی دارد و در صورت فراهم نبودن آنها کتابخانههای دیجیتالی بخش وسیعی از سرمایههای خود را که همانا رضایت استفاده کنندگان"