چکیده:
براساس نتایج این پژوهش، مشخص شد که برنامه درسی آموزش عالی کشور به سبب مغفول بودن سیاست قومی و چندفرهنگی در ایران، الگو و راهکاری در زمینه برنامه درسی چندفرهنگی ندارد. ازطرفی، به کاربستن نتایج پژوهش ها درباره الگوی پیشنهادی چندفرهنگی و سیاست قومی مناسب ایران نیز در هاله ای از ابهام و عدم قطعیت، گزارش شده است. این موضوعات، ضمن محروم کردن برنامه های درسی از صفاتی مثل چالاکی، تنوع و تکثر، موانعی را نیز در برابر بین المللی کردن برنامه درسی آموزش عالی ایران ایجاد کرده است. در روبه روشدن با این مسئله، متخصصان این حوزه از دانش، با چالش هایی مواجه شده اند و سیاست گذاران آموزش عالی نیز چاره ای جز ورود به این بحث ندارند. برای رهایی از این وضعیت، سکون و پاسخگویی به این نیاز معرفتی و اجتماعی و پرهیز از یک سونگری به مفهوم چندفرهنگی، رویکرد میان رشته ای و تلفیق، به عنوان راهبرد مناسب، معرفی و اشکال برنامه ریزی تلفیقی چندرشته ای متقاطع و برنامه ریزی چندرشته ای متکثر، برای طراحی رشته برنامه درسی چندفرهنگی پیشنهاد شده است .
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی،دوره دوم،شماره 1،زمستان 1388،ص ص 165-149 تلفیق،راهبردی مناسب برای تدوین برنامۀد درسی چندفرهنگی{o1o} علیرضا عراقیه{o2o} عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر کورش فتحی و اجارگاه عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، احمد علی فروغی ابری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان نعمت الله فاضلی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی چکیده {IBبراساس نتایج این پژوهش،مشخص شد که برنامۀ درسی آموزش عالی کشور به سببمغفول بودن سیاست قومی و چندفرهنگی در ایران،الگو و راهکاری در زمینۀ برنامۀدرسی چندفرهنگی نارد.
براساس نتایج پژوهش فوق،موانع فرهنگی مرتبط با COI {o1o}در ایران به شرح زیر است: *توجه نکردن به واقعیت وجود هویتها،نژادها،عقاید و به طور کلی،کثرتگراییفرهنگی در محیط دانشگاهی؛ *بیتوجهی به تجربۀ بینالمللی یا بین فرهنگی؛ *ایجاد نکردن زمینههای مناسب در برنامههای درسی برای آشنایی با فرهنگهای مختلف؛ *فراهم نکردن بسترهایی برای معرفی و شناسایی دیگر فرهنگها در محیطهای دانشگاهی؛ *ناکافی بودن بسترسازیها برای توسعۀ مراودات بینالمللی،با توجه به سیاست فرهنگی{o(1).
برای تدوین برنامۀ درسی چندفرهنگی در آموزش عالی ایران پیشنهاد میکنیم کهتعلیم و تربیت چندفرهنگی با دیدگاه تحلیلی و روششناختی و در قالب الفاظ رشته یا رشتههایینظیر جامعهشناسی،علوم اجتماعی،علوم تربیتی و تاریخ و علوم سیاسی مطالعه شود یا اینکهاز طریق طراحی رشتههایی که ارتباط بیشتری با هم دارند،تعلیم و تربیت چندفرهنگی ایجادشود که این مورد،به وسیلۀ ادبیات مشترک یا روششناسی مشترکی ممکن است که با همگونیمفاهیم در دو عرصۀ علمی همراه باشد."